Mohd Rosli Ibrahim merupakan seorang penulis, pemikir serta aktivis budaya yang terlibat dengan gerakan Orang Kurang Upaya (OKU) di Malaysia. Penglibatan aktifnya dengan aktivisme OKU, khususnya melalui OKU Penglihatan sebelum bergabung bersama gerakan OKU Bangkit. Selain itu, beliau yang turut gigih menulis sudah menerbitkan beberapa judul buku antaranya OKU Bangkit (2014), Gelap Mata (2015) dan yang terbaru, Masharakat Chantek: Enigma Penyisihan OKU (2023) dalam membahaskan pemikirannya tentang falsafah, kebudayaan dan pergerakan. Menerusi wawancara ini, Rosli menelusuri garis panjang gerakan aktivisme OKU di Malaysia berkaitan soal pendidikan serta penglibatan komuniti di dalam gerakan massa, tatanan yang dihadapi serta upaya dalam mengarusperdanakan aktivismenya. Selain itu, yang penting dibahaskan oleh Rosli juga adalah soal pemeribumian (indigeneity) sesebuah gerakan aktivisme yang kompleks untuk membaur di dalam masyarakatnya menerusi lingkungan bahasa dan budaya. Turut direfleksi di dalam wawancara panjang ini juga adalah peranannya di dalam gerakan aktivisme yang membulat di dalam beberapa aksi gerakan aktivisme antaranya sewaktu Himpunan OKU Bangkit 2012, Himpunan Solidariti Prihatin OKU serta siri himpunan BERSIH.
Boleh berkongsi sedikit tentang latar belakang dan juga protes yang Abang Rosli pertama kali ikut?
Saya lahir 1973 di Kampung Kubang Bemban, Pasir Mas, Kelantan. Dibesarkan dalam keluarga petani. Mak ayah saya dulu toreh getah, lepas tu pindah ke tanah ayah saya di kampung lain agak dekat sedikit dengan Rantau Panjang. Situ ada tanah, jadi buat sawah. Jadi saya asal keluarga memang petani. Ketika saya dilahirkan tu, ayah saya cari rezeki dengan menarik beca. Kadang dia ada ambik upah untuk angkat barang-barang daripada stesen kereta api bawak ke gudang. 1996, kami pindah ke tanah pusaka datuk di Kampung Banggol Stol (Pasir Mas, Kelantan). Jadi kehidupan keluarga memang hasil pertanian, hasil padi semualah.
Saya berminat (dengan gerakan protes) tu sebenarnya lepas Reformasi ‘98, masa itu titik mula. Saya dari segi pergaulan tidaklah begitu luas. Saya dah baca buku apa semua, tapi kita baca buku sorang-sorang dan kita syok sendiri je lah. Lepas tu bila 1998, saya tak pasti sama ada sebelum atau selepas Isham (Hishamuddin Rais) kena tangkap, saya rasa selepas, dia buat kelas di UBU (Universiti Bangsar Utama), saya datang.
Kebetulan saya kenal dia masa dekat Brickfields, dia makan tengah hari. Kawan saya kata “tulah Isham tu”. Saya masa tu dah baca buku dia yang pertama Pilihan Raya atau Pilihan Jalanraya (2002). Sebelum tu, saya dah kenal dah nama Isham ketika membaca kolum-kolum filem di Utusan. Maksudnya, nama Isham, Fathi itu tidak asing bagi sayalah. Tapi yang saya memang teruja, Fathi Aris Omar. Itu antara so-called idola saya dalam banyak hal dari segi pemikiran semua. Bila kenal dengan Isham melalui Jonah (Khairul Anuar Ahmad Zainuddin), Jonah bagi nombor telefon. Zaman tu zaman takde telefon, zaman LRT Bangsar baru dibukak, pastu pergilah (ke UBU). Dah tak jumpa tempat masa tu, guna public phone telefon Jonah, dia pergi (datang) ambik. Start situ lah kenal Black (Amin Iskandar) semua.
Jadi setiap minggu hari Rabu, saya akan pergi ke kelas. Bila berada di kelas Isham tu, saya rasa macam bestlah sebab kawan-kawan friendly. Tak nampak kan, tapi dia orang takde rasa kekok tau. Bila macam tu, saya rasa selesa jadi selepas tu, saya datang hari-hari. Bila Isham perkenalkan tentang falsafah barat, start belajar tentang Aristotle, jadi saya kata eh, benda ni memang aku nak tahu. Baca buku bosan, jadi bila ada orang tukang cerita, syoklah kan? Jadi dari situlah saya kenal Isham.
(Semasa) masuk alam pekerjaan sampailah ke 1998, masa tu saya dekat Pusat Latihan Pertanian Temerloh untuk OKU penglihatan, saya belajar kraf tangan. Ketika itu kan Anwar (Ibrahim) kena buang, saya menghadap TV. Dan masa tu kan ada GERAK (Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia), jadi saya ikuti pelancaran GERAK di Pahang gitu-gitu. Jadi masa zaman-zaman tu lah saya kemudian membeli buku-buku politik. Ketika itu, memang bacalah Ahmad Lutfi (Othman), Sayuti (Mohd Sayuti Omar), berkenalan lah dengan idea-idea ketika itu. Dan memang majalah yang saya baca 1990-an selepas saya habis sekolah tu macam majalah Tamadun, majalah Dunia Islam, memang dah ada idea-idea politik dah. Dan ketika itu, saya memang menganut idea politik Islam lah. Ketika itu, Pak Zin (Zin Mahmud) editor kepada Dunia Islam.
Saya akan beli majalah tu dekat Pudu Raya. (Tahun) 1993 sehingga 2000 tu, memang saya akan beli tiga, empat majalah satu bulan. Dulu ada majalah Dunia Islam, Al-Mustaqim, Al Islam, Media Dakwah. Majalah-majalah Indonesia pun mana yang keluaran edisi best ketika itu, saya baca. Buku-buku awal Lutfi, saya baca. Kalau Syed Husin Ali, saya start baca dalam tahun 2000 jugak, beli buku terpakai dekat Taman Melewar yang Dua Wajah tu.
Jadi, kesedaran politik saya tu dah muncul awal lah sebenarnya oleh kerana latar zaman, sehinggalah saya berkenalan dengan Isham tadi. Dan saya rasa saya punya pergaulan tu dah makin luaslah, maksudnya saya dah campur dengan group-group IKD (Institut Kajian Dasar), kenal Fathi dan kenal pemikiran-pemikiran baratlah, teori-teori falsafah moden apa semua yang sebelum ini saya tak begitu faham sangat sebab orientasi saya sebelum Reformasi adalah orientasi Islam. Macam saya kata tadi, saya tahu Isham aktivis politik apa semua, tapi daya tarik saya untuk terjun menjadi aktivis politik tak ada.
Kenapa Abang Rosli rasa tak terdetik untuk terlibat dengan terjun ke politik waktu itu?
Sebab saya rasa walaupun saya dah tahu tentang idea Isham dalam Pilihan Raya atau Pilihan Jalanraya (2002) tu kan, dan ketika itu ada debat yang menarik dalam satu keluaran edisi khas yang Suria Janib pernah terbit dan ada tulisan-tulisan Isham, tapi masa tu saya masih percaya kepada idea pilihan raya. Saya masih percaya itu.
Saya menganggap bahawa jalan raya ni tak memberi kesan sebenarnya walaupun saya tahu masa ketika itu, majalah Tamadun pernah keluarkan satu edisi yang gambar Anwar dan ada ribuan orang, di situ saya tengok satu titik mula. Sebab begini tau. Ketika itu, saya secara umumnya tak percaya bahawa turun ke jalan raya ni satu kaedah untuk buat perubahan berdasarkan pengamatan saya yang agak (ber)orientasi (politik) lslam. Ingat tak tentang FIS (Islamic Salvation Front) di Algeria pernah digagalkan melalui sosial demokrasi? Jadi ketika itu, saya macam berbelah bagi antara sistem pilihan raya dan turun ke jalan raya. Ini saya cerita dalam konteks saya orientasi ketika itu lah.
Ketika itu jugak sebenarnya, saya berkenalan dengan group-group jihadis, sekarang disebut sebagai (kelompok) terrorism lah, yang dulu dekat Kampung Chubadak yang banyak terbit buku-buku Abdullah Azzam, Pustaka Syuhada. Saya pernah jumpa dia pun. Dia memang terlibat dengan gerakan-gerakan Filipina, gerakan pembebasan Patani apa semua dan memang idea-idea dalam majalah Al-Mustaqim ketika itu (yang) anti-demokrasi. Memang orientasi gerakan lslam ketika itu antara dua persimpangan: nak pilih demokrasi pilihan raya dalam makna yang sempit ataupun nak pilih jihad.
So bila masuk dalam zaman Isham apa semua, saya masih lagi macam pending lah. Saya tak faham pun revolusi sebab kita tak menguasai lagikan. Saya buat sesuatu mesti dengan kesedaran ilmu dulu, itu sikap saya. Sebab tu saya menangguhkan diri untuk terlibat dengan apa-apa program berkaitan politik yang UBU anjurkan. Saya engage dengan dia orang adalah untuk ilmu dan untuk perbincangan ilmiah. Tapi dia orang sembang jugak hal politik, saya dengarlah. Sampailah ke satu titik yang saya turun demo adalah masa Anti-PPSMI (2009; Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris). Saya ketika itu, mungkin (digerakkan) jiwa sastera saya. Walaupun saya tak minat Pak Samad (A. Samad Said), tapi saya membaca tentang kritik-kritik Prof Shaharir Mohd Zain terhadap isu ini. Jadi, itu saya kata tadi. Saya mesti ada kesedaran pengetahuan dahulu, mesti ada knowledgeability dulu, baru saya akan ada tindakan. Atas sebab itulah saya pertama kali turun ke demo dalam sejarah hidup saya.
Abang Rosli dekat bahagian mana waktu protes tu?
Saya dekat KL dekat area Masjid Jamek, kena sembur. Lari depan Sogo tu kan, ada orang pergi ambik gambar, aku tak tahulah. Itu antara gambar rare, candid saya tengah pegang selipar. Saya rasa itu pengalaman menarik bagi saya bila menyertai PPSMI. Baru saya sedar bahawa sebenarnya, protes adalah satu cara untuk menyatakan fikiran setelah kita melalui satu proses diskusi awam. Sebab sebelum tu kan dah ada proses diskusi awam apa semua, tapi tak jalan jugak. Maksudnya, kekuasaan menekan untuk melaksanakannya tanpa mendengar pandangan-pandangan sarjana (dan) saya rasa dah berlebihan. Jadi, saya mengambil keputusan untuk turun, untuk turut bersama menyatakan solidariti sehingga dalam hidup saya, tiga kali saya pernah turun demo: PPSMI, BERSIH 1, BERSIH 2.
Apa perasaan waktu pertama kali turun untuk PPSMI dan dengan siapa Abang Rosli pergi?
Saya dengan Diqin (Sidiqin Omar) masa tu, Diqin lah penghasutnya. Sebab dia tahu sentimen saya (adalah) sentimen bahasa. Saya memang ada sentimen Bahasa Melayu sampai sekarang, tanpa menafikan hak orang lain untuk menggunakan bahasa ibunda mereka. Saya bukan sekadar seperti Naquib al-Attas yang percaya pasal keboleh wibawaan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, tapi saya menjadikan dia sebagai the reality. Menulis dalam Bahasa Melayu, tidak menulis dalam Bahasa Inggeris, bercakap dalam Bahasa Melayu, pedulik lah kau nak faham tak faham. Saya percaya yang tu. Jadi sentimen itu menempa tau dalam diri saya, jadi bila datang PPSMI tu saya rasa macam eh, “kau dah langgar apa yang aku percaya”.
Pasal perasaan, memang menggelabah jugak sebenarnya sebab kita tak tahu risiko apa yang kita hadapikan. Tapi bila yang kena hambat dengan polis depan Sogo tu, larilah. Pakai slipper pulak slipper sarung. Berlari, cabutlah. Diqin dah cakap kena pakai kasut. Aku kan jenis selamba je, pakai slipper. Pakai lah slipper, lari. Pastukan tengah hari, panas. Pedulilah, lari selamatkan diri.
Yang masa BERSIH tu memang merasa. Orang dok cerita dalam surat khabar pasal gas pemedih mata, sesak kena gas pemedih mata, aku dah rasa dah. Betul-betul sesak. Lepas tu, yang betul memang best yang kita lari kat belakang Sogo, (orang) India tolong bagi garam. Lepas tu, tengok depan mata sendiri dekat area Sogo jugak, mungkin polis tu meradang ke, dia nak hentak orang tu dengan belati. Aku pun menyorok kat tepi celah dinding tu kata macam ni ke demonstrasi? Dan sebenarnya, saya dah baca dah tentang [keganasan dalam demonstrasi] dengan orientasi Islam, tentang Revolusi Iran (1979) dan susah payah peritnya. Tapi saya kata ini (baru) tahap reformasi, kalau revolusi macam mana? So sebenarnya, adakah pendekatan ini yang kita nak pilih untuk masyarakat? Walaupun saya seronok menimba pengalaman tu, tapi kita reflect balik lah benda tu.
Adakah Abang Rosli ada kawan-kawan lain dalam komuniti yang ikut sekali ke protes?
Sebenarnya orang buta ni antara orang yang suka pergi demo. Kalau pergi temubual kawan-kawan lain yang tak ada nampak kecenderungan politik tapi tanya your experience about demo, dia orang ni suka pergi demo. Komuniti OKU sejak zaman Reformasi sebenarnya terlibat, ini yang tak dicatat oleh sejarah kita di sini. Saya faham jugak kenapa kawan-kawan saya pergi demo. Mereka sebenarnya nak menzahirkan kewujudan mereka bila mereka wujud di tengah-tengah masyarakat. Tetapi ada macam-macam tanggapan.
Ada lagi satu demo yang saya pernah pergi, demo anti-GST. Kebetulan jumpa kawan-kawan lama dan saya tanya eh, kenapa korang suka pergi demo? Sebenarnya, demo ni adalah tujuan untuk kita nampakkan diri kita supaya isu kita dibawa bersama oleh masyarakat luar. Walaupun pada kenyataannya, masyarakat luar melihat dia punya alasan apa? Tengok, orang buta pun dah tak suka GST. Dia tak nampak kita bawak persoalan OKU tu, dia nampak kita sebagai individu tu. Tengok, orang buta dah protes dah GST, makna GST ni tak bagus. Dia tak nampak sebenarnya orang buta ni sedang cakap isu mereka yang lebih besar. Itulah sebenarnya yang dimahukan oleh komuniti OKU ketika mereka menyertai demo sejak awal Reformasi lagi. Banyak sebenarnya kawan-kawan yang pergi demo, pergi forum, program-program Anwar Ibrahim sejak hari dia kena tangkap, ramai. Kawan saya Faizal (Mohammad Faizal Che Yusof) siap baca doa lagi masa Anwar Ibrahim kena tangkap ceramah di Bukit Damansara, dia pelajar UM masa tu. Faizal OKU penglihatan, dia memang banyak terlibat dengan BERSIH apa semua.
Tujuan OKU terlibat dengan BERSIH adalah untuk sebenarnya memasukkan persoalan OKU dalam agenda pilihan raya. Adakah OKU ni sebahagian daripada agenda pilihan raya? Maksudnya, ketika kau nak buat pilihan raya bebas, kau fikir tak pasal OKU? Kau fikir tak OKU ini mengundi ke tidak? Itu pun barulah kemudian terhegeh-hegeh terfikir oh, kita nak fikir untuk OKU ni. Saya ingat dalam 2015, 2016 gitu, baru nak fikir macam mana untuk kita buat pilihan raya ni sesuai untuk OKU. Timbullah debat tentang nak buat kertas undi ni braille ke tidak. Jadi macam kau tertinggal tau, padahal kita dah memunculkan diri dalam masyarakat. Demo tu satu proses untuk satu-satu komuniti menyatakan diri mereka exist dalam satu movement. Mereka bukan exist (dalam) komuniti tu (sahaja), tetapi (juga dalam) isu yang masyarakat luar tu nak highlight. Apa yang saya faham, itulah falsafah kepada demo: Untuk satu masyarakat ni wujud. Sebab tu kau tak boleh tinggalkan demo tu. Itu fikiran saya kemudian lah. Maksudnya, kita tak payah fikir demo ni berjaya ke, kemudian jadi revolusi ke, tak. Dia hanya satu mechanism sahaja.
Inilah kemudiannya yang bila ada demo MAB (2015; Malaysian Association for the Blind), saya terlibat jugak daripada komuniti OKU penglihatan start krisis dengan MAB seperti dalam Masharakat Chantek (2023). Saya tak mencatat tentang bagaimana proses negosiasi. Nak kumpulkan 300 orang tu, kau ingat senang ke? Dengan orang buta yang bersepah merata dekat Kuala Lumpur ni. So apa kaedah komunikasi yang kita guna? Ketika tu, zaman kurang WhatsApp lagi. Zaman PTT, push-to-talk. Sebab benda ni, kita cerita konteks zaman jugak kan, jadi teknologi tu membantu sebenarnya. PTT memberi kesan kepada engagement sesama komuniti seperti yang saya tulis dalam buku tu. Jadi akhirnya, kita ada empat kali pertemuan sesama komuniti di Restoran Puteri, Brickfields belah atas. Kita orang sanggup sewa atas tu, buat macam briefing. Jadi leader yang nak bentangkan tu, bentangkan apa isunya, kita nak buat demo macam mana, kenapa kita nak buat demo. Maksudnya, kena ada penjelasan terhadap tujuan apa kita nak buat ni, barulah dapat sambutan. Jadi benda tu tersebar dari mulut ke mulut. Walaupun ada kritik yang kata buat apa nak buat demo ni, tetapi saya melihat keperluan kepada demo adalah untuk menyatakan fikiran komuniti terhadap MAB. Walaupun ada yang kata buat apa nak kritik MAB, kritiklah dasar kerajaan, tetapi [demo] sebenarnya batu loncatan. Itu strategi sebenarnya.
Peranan Abang Rosli dalam protes tu sebagai apa?
Saya tak terlibat dalam meeting-meeting dia orang, tapi saya hanya terlibat semasa protes tu dan saya memang dijemput untuk beri ucapan. Kebetulan masa tu, saya ada tulis dalam buku pasal demo tu, sehari atau dua hari selepas ulangtahun OKU Bangkit (2012). Jadi bagi saya, ini adalah sebahagian daripada kesan gerakan OKU Bangkit di mana tujuan OKU Bangkit adalah untuk memberi kesedaran kepada komuniti itu sendiri supaya mengangkat isu mereka ke tengah masyarakat. Maksudnya, bukan cakap dalam kain, bukan cakap dalam tempurung, tapi speak out kepada masyarakat tu sendiri. Dan alhamdulillah masa demo tu, ada je beberapa orang Chinese yang biasa turun ke demo BERSIH datang pergi.
Untuk protes MAB, Abang Rosli ada sebut beberapa organisasi macam Solidariti Orang Buta Malaysia, Persatuan Kebajikan OKU Penglihatan Bekerja Sendiri dan sebagainya. Boleh kongsi sikit tentang organisasi-organisasi ini dan apa kaitan mereka dengan protes?
Solidariti ni dah lama wujud (kerana) MAB ni adalah perkhidmatan orang celik kepada orang buta, (tapi) dia bukan diorganise oleh orang buta. Jadi dalam council dia tu, orang celik sahaja yang make decision. Itu kenapa misalnya orang celik tadi tak memahami persoalan OKU, sebab dia tidak ditentukan oleh orang yang melaluinya. Orang luar yang tak ada pengalaman, tak ada apa benda, mereka mungkin dulu pernah mengajar di sekolah orang buta apa semua, tapi dia tidak betul-betul (melaluinya).
Sebab tu antara desakan awal bukan hanya penyemakan aset kepunyaan MAB itu sahaja, tetapi jugak meletakkan OKU dalam pelaksanaan dasar dan make decision dalam council MAB itu sendiri. Maksudnya, meminda akta pertubuhan tu sendiri supaya OKU ni inklusif dalam council tadi, supaya dia boleh memantau perkembangan persatuan. Tuntutan tu alhamdulillah berjaya. The first step adalah kau mesti ada dalam tu, engkau beritahu komuniti [apa] yang sedang berlaku, jadi mudah kita nak communication. Ini sesama dia je bercakap.
Perkara ini bukan hanya berlaku dalam komuniti OKU penglihatan, banyak lagi. Tapi OKU penglihatan paling terdesak untuk melakukan protes kerana apa? Kerana MAB memberikan perkhidmatan kepada mereka, tetapi perkhidmatan tu tidak sampai.
Kawan Abang Rosli, Faizal tu, dia sangat dekat dengan PAS, dan kita tahu tradisi PAS dalam protes agak besar. Adakah dia ditarbiah atau pernah melalui proses turun protes bersama dengan PAS? Adakah dia mempengaruhi gerakan protes di depan MAB?
Tak, sebab dia tak terlibat. Dia tak datang dan dia tak nak datang pun sebenarnya. Dalam mana-mana gerakan, (akan) ada faction tau. Antara isu besar yang dimainkan ketika itu adalah isu antara born blind dengan adult blind. Apa beza born blind dengan adult blind? Born blind dia jadi buta sejak lahir, adult blind adalah dia tak nampak ketika dia dewasa. Jadi konteks memahami dunia kebutaan tu tak sama, permasalahan yang difahami pun tidak sama. Saya faham keadaan tu, tetapi kita mesti jadikan dia batu loncatan. Guna je, peduli lah kan, tak kira. Sebab dia tak boleh kaku macam tu tau. Tak tentu lagi, kadang-kadang orang adult blind, kalau dia betul-betul bergelut, bergaul, memahami, dia boleh lebih baik daripada orang yang born blind. Pengalaman tu subjektif.
Tentang protes Intrakota di kalangan komuniti OKU pada tahun 2007, (digerakkan) mendiang Peter Tan, dia sendiri perintis awal kepada protes-protes ni dan dia ni memang hebatlah. Intrakota tu bas. Bas yang dulu kan bertangga, lepas tu (sekarang) dia boleh jadi landai. Itu bukan tiba-tiba tau, itu kesan daripada protes komuniti OKU. Itu tidak dicatat oleh sejarah, itu hanya kami-kami je yang tahu. Peter Tan ni adalah antara orang terawal yang menggerakkan protes-protes. Dia jugak protes AirAsia, tahun yang sama (dengan protes Intrakota). Itu protes besar. Ingat tak dulu AirAsia kata everyone can fly? Tetapi orang kerusi roda ketika itu tak boleh fly, dan ada protes kat situ. Physical protes, pergi ke pejabat, hantar memo apa semua.
Peter Tan ni jugak adalah antara pioneer kepada DET, Disability Equality Training yang sebenarnya start tahun 80-an tapi ia tenggelam. Sebenarnya Kenji Kuno (yang) start bila dia buat research pasal Community-Based Rehabilitation, CBR. CBR ni first tahun 80-an mula start dekat Terengganu apa semua. CBR ni macam satu proses di mana satu komuniti rentan ni akan diletakkan satu tempat dan dia akan direhab dari segi sosial, kesihatan, tetapi dia macam satu bentuk segregation sebab kau tak include komuniti tu ke dalam komuniti besar. Itu bila CBR yang diamalkan di Malaysia ni, dia dah lari daripada convention CBR di WHO (World Health Organization). Malaysia ni dia ada serba boleh tau, dia pinda ikut suka dia je. Itu saya dah kritik dalam (tulisan di) Masharakat Chantek. Kenji Kuno, dia memang pakar. Melalui JICA (Japan International Cooperation Agency) bekerjasama dengan JKM (Jabatan Kebajikan Malaysia), dia memulakan DET. Itu start tahun 2000.
Abang Rosli pernah terlibat sekali?
Saya adalah batch ketiga. Saya memang ada sijil DET, tapi saya tak belajar di Jepun. Kawan-kawan batch awal macam Hafiz (Mohd Hafiz Halim), memang belajar dengan Kenji Kuno di Jepun selama sebulan. Dia bukan Malaysia saja sertai, (tetapi) di peringkat Asia. Dia memang disability trainer untuk seluruh dunia. DET ni satu program latihan kesaksamaan peluang, dia ada di merata tempat, jadi batch-batch awal tu memang belajar dengan Kenji sendiri. Kalau di kalangan komuniti OKU, memang Hafiz lah yang sangat mahir dengan program DET. Dia sekarang kerja dekat JKM di Bahagian Kaunseling. Jadi, Peter Tan ni adalah antara batch awal yang belajar dengan Kenji Kuno.
Gerakan protes (OKU di Malaysia) ni, asas teori dia kat situ, DET. Kalau kita tengok DET ataupun ILC, Independent Living Centre di Amerika ke apa, inilah lokomotif kepada rights movement disability di merata dunia. Asas teori kepada disability rights movement adalah di situ, DET.
OKU Bangkit, dia datang kemudian, tapi dia terhasil daripada proses tadi. Dia bukan datang dari ruang kosong kemudian tiba-tiba muncul, tak. Walaupun saya sendiri tak lah terlibat ketika 2012, tak kenal pun. Sebenarnya, daripada tempoh 2000 dengan 2012 tu, saya takde knowledge, tak tahu langsung tentang disability movement. Maksudnya, protes AirAsia, protes Intrakota, saya tak tahu. Di luar radar saya sebab satu, saya tidak terlibat dengan NGO. Saya pernah jugak bekerja dengan NGO dulu PERTIS, tetapi dia takde dalam pengetahuan saya ketika itu.
Jadi Abang Rosli sendiri tahu tentang protes-protes ini melalui training yang disebut tadi?
Dengan training tadi, ya. Baru saya tahu oh, maksudnya kita ni bukan kosong. Bukan datang tiba-tiba. Dulu, saya sangka OKU Bangkit ni macam seolah perintis. Ni saya cerita terus terang perjalanan intelektual saya. Saya rasa OKU Bangkit ni macam pemula, dia lain daripada pendekatan NGO, dia macam satu bentuk nak menjadi civil rights movement. Tetapi kawan saya Faizal, oleh kerana DET ni agak western version, dia ni lslamik, dia tolak benda tu. Saya tak. Dia tolak walaupun sebenarnya dia ni datang daripada kalangan hak asasi.
Berbalik pada protes. Dari situ lah saya memahami, tapi Faizal tak nak benda tu, so saya banyak debate dengan dia. Saya hujahkan social model (of disability) ni, sebenarnya Quran, hadis pun ada buat. Cuma kita tak namakan dia social model. Kalau tengok, memang idea DET ni base theory dia adalah social model, counter discourse kepada medical model. [Social model] melihat OKU bukan hanya dalam konteks medikal, tetapi melihat tentang integrasi sosial ke dalam masyarakat.
Dan saya rasa penggerak OKU Bangkit macam saya dan Faizal, memang di peringkat awal 2012, tak memahami pun teori tu. Bila saya berkenalan dengan Hafiz yang dulu dia batch DET dengan Kenji Kuno belajar di Jepun, mula-mula saya tak nak pun. Saya kata buat apa pentingnya teori ni? Buat pening je. Baik kita buat praktik.
Ketika itu, sebagai aktivis, kita akan rasa teori tak penting lah. (Yang) penting kita aktivis. Bila saya semakin membaca dan menekuni dan bergelut dengan aktivisme, saya rasa kedua-duanya penting. Tapi macam mana kita nak plan, (nak) blend the theory? Kita tak cakap dengan orang-orang di jalanan tentang teori, tapi kita bertindak berdasarkan garis teori yang tidak rigid. Teori tu boleh berubah, tapi asas tu (penting).
Adakah indigenisation of knowledge, maksudnya pemeribumian ilmu teori dan praktik disability rights movement di Malaysia sedikit berbeza berbanding negara lain? Tadi Abang Rosli sebut tentang pertembungan antara cara human rights based dengan politik Islam melihat kepada disability rights. Adakah hal ini memperkaya teori dan praktik Abang Rosli?
Yes, betul. Itu satu pengalaman berharga bila saya bertembung dengan Faizal sendiri yang paradoksnya, dia latar belakang undang-undang. Dia belajar Undang-undang di UM dan dia adalah ahli Jawatankuasa Hak Asasi Manusia Bar Council. Siti Kasim (juga) antara orang yang support disability movement. Faizal ada part dia tak suka Siti Kasim sebab ye lah, kontroversi-kontroversi, tetapi dia respek. Itu saya rasa paradoks kepada hidup dan diri dia di mana dia belajar undang-undang yang rights based, tetapi dia dibesarkan dengan acuan madrasah Rusila (Marang, Terengganu) Haji Hadi (Awang). Macam mana kompleksnya intelektual blend tu dekat diri dia.
Bila dia bertembung dengan saya, saya ada latar belakang lslamis, tapi saya jugak ada latar belakang untuk memahami dengan lebih santun pemikiran barat, sementara dia belajar secara profesional tentang undang-undang. Dia terlatih dalam bidang undang-undang, dia memang praktis undang-undang dan dia jugak terlibat dengan gerakan hak asasi apa semua. Tetapi, pernah dia kata hak asasi barat ni adalah satu barang yang hilang. Kan biasa kita dengar hadis tu: . “Kalimah yang mempunyai hikmah adalah sesuatu yang hilang daripada orang yang bijaksana, di mana sahaja dia mendapatinya maka dialah yang lebih berhak dengannya”.Barang yang hilang kalau kita temui, sekalipun orang barat ambik, baik kita ambik.* Itu apologetik, itu defensif. Kau tak bergelut dengan persoalan tadi sebenarnya.
Sebab saya ikuti kelas-kelas DET, saya ambik sijil belajar dengan mendiang Peter Tan, selalu diskusi dengan Hafiz, saya faham. Tetapi, macam mana nak mencari indigenous wisdom dalam keadaan tadi? Mereka tidak ada latar pengajian Melayu. Saya (pun) takde lah latar pengajian Melayu, tetapi saya ni ada sentimen Melayu sikit dari segi bahasa apa semua, dan saya rasa ada keperluan untuk memasyarakatkan persoalan OKU dalam pustaka bahasa dan kebudayaan Melayu. Lalu, saya mengkaji, tetapi bukan bermakna saya reject western punya idea. Asas teori pemikiran saya memang social model, saya memang social modelist. Dia ada strong social model, saya tak memilih strong social model. Saya ni soft ataupun middle social model. Saya menerima pendekatan perubatan, saya menerima jugak pendekatan kebudayaan ataupun saya lebih menganut pada mazhab cultural studies untuk melihat persoalan-persoalan OKU dalam bentuk kebudayaan Melayu, kebudayaan setempat. Saya bukan hanya tengok Melayu saja, saya tengok kebudayaan Cina memahami OKU ni macam mana? Kebudayaan India, falsafah India, karmic philosophy, macam mana mereka faham? Ataupun orang Cina melihat konsep qi itu macam mana? Saya baca benda tu. Jadi kita nak blend benda tu supaya dia damai, kita tak terlalu western, kita tak terlalu Malay-centric. Tengah-tengah lah, kita pilih yang baik. Proses itu proses yang panjang, kita tidak kata mudah. Dan saya memerlukan pembacaan, interaksi, cari kawan-kawan yang pakar dalam bidang sebab saya takkan mahir semua benda kan? Macam tu lah, kesan daripada pertembungan dengan Faizal.
Jadi, ada baiknya pertembungan tadi sebenarnya. Pertembungan tadi telah memunculkan kesedaran saya untuk melihat lebih luas lagi. Misalnya jugak, saya bertembung dengan kawan-kawan filem macam Daniyal Kadir ataupun pewacanaan krisis filem Pekak (dir. Kroll Azry, 2015). Itu sebenarnya menjadi hikmah kepada saya untuk menggali.
Dulu saya tak peduli pun pasal filem Melayu, (untuk) mencari kearifan tema-tema, sehinggalah saya menulis kertas kerja berkaitan tema-tema filem berkaitan OKU dalam filem Melayu yang dekat Ipoh Music Symposium. Itu sebenarnya proses yang panjang, saya bergaduh dengan Daniyal teruk tau. Dia kan penyokong filem Pekak apa semua, saya tak setuju. Jadi macam mana kita nak menguruskan pergaduhan tu sebenarnya? Kita (pasti) akan ada perbezaan pendapat, kita tak semua sama. Memang lah rambut hitam, lama-lama jadi putih. Tapi hati lain-lain, kita tak tahu kan. Jadi saya rasa, anggaplah itu satu proses. Saya melihat itu secara positif.
Untuk organisasi seperti OKU Bangkit, macam mana dari segi funding dan nak sustain gerakan?
Ini antara dilema besar kepada [gerakan]. Saya sendiri pernah nak mencari pendanaan asing di luar. Masa tu zaman IRF (Islamic Renaissance Front), saya kawan dengan Edry Faizal (Yusof). So saya pernah telefon Edry kata macam mana nak cari dana asing ni? Aku tanya selamba je. Edry setuju dah nak tolong saya, tapi saya berbelah bagi sebab ketika itu, aspirasi OKU Bangkit adalah dia tak nak jadi NGO. Kami tak nak memilih menjadi NGO, kami nak memilih menjadi satu aspirasi. Idea yang boleh dikongsi bersama oleh sesiapa pun tanpa siapa boleh claim. Yang memulakan, Faizal lah sebab dia ditubuhkan dibawah (Bar) Council pada 11/11/2011, tapi dia bukan kata milik Faizal jugak. Dia adalah satu perbincangan daripada pelbagai pihak, macam Dr Hasnah Toran terlibat dalam isu pendidikan, dan dia macam satu kemuncak tau. Kesan daripada Akta OKU 2008 tu, dia jugak satu macam gejolak untuk pergi ke 2012. Tempoh empat tahun tu, dia macam bergelegak sikit.
Tapi itu lah. Saya nak mintak (dana asing), tapi bila saya berbincang dengan Faizal, mereka tak setuju. Mana boleh mintak dana asing, dia orang nanti kontrol kita. Tapi ketika itu, saya memahami perjalanan IRF. Saya tahu semua orang ada agenda. IRF mintak dengan siapa, saya tak ingat. Tapi menurut penerangan Edry, dia kata dia tak kontrol kita. Macam Konrad (Adenauer Stiftung) buat pada IKD. Dia tak kontrol kita nak buat apa, dia bagi duit dan kita hantar proposal kita nak buat apa. Dia tak kata ini tak boleh, ni tak boleh. Ketika itu pulak, saya takde knowledge tentang funding-funding antarabangsa berkaitan OKU. Takde siapa tahu. Kalau aku tahu masa tu, memang aku dah funding dah. Aku tak kira orang nak kata dana asing ke, ejen Yahudi ke, aku tak peduli dah. Sebab di Malaysia, takde orang nak tolong.
Ini antara masalah OKU Bangkit, kita tak ada dana. Akhirnya Faizal, sebab dia rapat dengan PAS, jadi dia tubuhkan lajnah kebajikan melalui PAS. Jadi PAS biayai dia sehinggalah sampai dia baik dengan kerajaan di Kelantan. Kemudian, dia mempengaruhi kerajaan negeri Kelantan. Dia berjaya, saya tak nafikan. Dia berjaya mempengaruhi dasar kerajaan Kelantan berkaitan OKU. Itu kelebihan dia sebab dia memang tahu jalan. Saya dengan dia berbeza kat situ sebab dia memilih jalan politik, melalui parti politik. Kalau dia bercakap, dia akan cakap tentang political will apa semua. Saya melihat politik tu luas lagi, bukan mesti melalui parti politik.
Dan kena faham jugak bahawa penglibatan OKU dalam parti politik untuk aspirasi OKU ni bukan tahun 2000 (baru berlaku), dah lama dah. Ingat tak dulu yang calon bebas orang buta di Terengganu tahun 80-an? Dia kalah, tetapi apa tujuan dia? Calon itulah yang menubuhkan DRC, Disability Research Centre. DRC ni saya ingat, awal tahun 2000. DRC ni antara jugak perintis awal, maksudnya proto-idea, walaupun sebenarnya dia dapat funding daripada orang-orang politik lah. Dia jugak sebenarnya latar kepada macam mana Ismail Salleh boleh jadi Senator. Satu gerakan ni bukan tiba-tiba tau. Ia proses yang panjang, saya cakap terus terang. Dia kompleks dan bukan kita sahaja yang masuk campur tangan, dia macam-macam. Sebab saya bukan nak cerita diri saya, saya nak cerita the whole community macam mana dia develop idea untuk gerakkan isu OKU yang orang tak sedar susah payah perit kami. Jadi DRC ni, dia adalah bekas calon pilihan raya kecil di Terengganu. Idea calon bebas ni dah biasa lah. Sebab saya ada bentang benda ni dalam kuliah KUBU (Kuliah Buku), OKU, Politik dan Pilihan Raya. Saya dah catat benda tu, saya dah latar macam mana, apa kesan.
Saya awal tadi cakap saya pergi tiga demo je, sebenarnya tak. Ada yang demo kecik-kecik lagi sebenarnya. Kami ada buat speaker’s corner di Brickfields, Nurul Izzah turun apa semua. Masa tu, lepas buku Gelap Mata terbit 2015. Sebenarnya, idea ni datang daripada kawan-kawan Faizal lah. Kami ada beza pandangan, pendekatan politik sebab saya banyak kritik PAS. Macam sidang Parlimen PAS yang cakap pasal OKU merepek-repekkan, aku bantai je dalam Facebook. Dia orang tak suka, tapi dia respeklah.
Balik pasal speaker’s corner, ramai yang turun. Masa tu, Mata Gelap habis jual dekat 20, 30 (naskhah) jugak lah. Nurul Izzah datang, semua orang datang lah. Dan sebenarnya bagi saya, orang politik ni alat je. Jahat eh? Orang politik ni alat je, kita alatkan dia je. Saya memang memperalatkan Nurul Izzah untuk bercakap pasal isu OKU. Itulah antara latarnya. Sebelum 2012, ada ke isu OKU dicakapkan kat Malaysia? Anda kena terima kasih dekat OKU Bangkit. Kerana OKU Bangkit lah isu OKU menjadi sebahagian daripada percakapan masyarakat, walaupun dia secara kecil-kecilan. Jadi tu pasal speaker’s corner, macam mana saya engage dengan orang politik.
Begitu jugak bila saya kritik Pakatan Rakyat dalam isu manifesto. Anwar turun 3/3/2013, itu sebahagian daripada batu loncatan saya jugaklah untuk gerakkan isu OKU. Sebab tu isu OKU, saya anggap dah menjadi mainstream. Sampai gaduh dengan Rafizi (Ramli), Rafizi kata manifesto tak maksum.
Jadi itu saya rasa antara kesan bila berkumpul di MCPA (Hall), Tian Chua turun, Hanipa Maidin turun masa Pakatan Rakyat dulu, itu menjadikan isu OKU mainstream di kalangan (orang) politik. Malaysia ni kalau orang politik tak bukak mulut, satu isu tu macam tenggelam, jadi saya faham strategi tu.
Saya bukan macam Faizal yang memang nak masuk ke jalur parti politik dan nak kembangkan idea OKU, tak. Saya memang nak memperalatkan orang politik, terus terang saya cakap. Saya memang nak gunakan dia orang ni untuk cakap, sebab saya tahu mulut dia orang ni mulut berbisa. Mulut kita, orang tak dengar. Bila turun Anwar tu, dah menjadi highlight media. Tu (yang) saya nak. Dia orang nak memperalatkan kita, saya faham. Tetapi dia orang sebenarnya tak sedar dia orang tu diperalatkan.
Saya peralatkan dia orang bukan nak mintak duit, saya nak peralatkan mulut korang untuk cakap isu OKU. Itu saya rasa jasa besar OKU Bangkit yang dah jadikan isu OKU sebagai mainstream. Sekarang orang dah mula cakap, dah mula bicara sebab orang politik. Malaysia ni kalau orang politik cakap, yang bawah-bawah cakap lah. Anak-anak tukang bodek, tukang-tukang gosok, dia cakap jugak. Sebab inilah feudalism kita sebenarnya, kita tunggu orang politik dulu cakap. Itu jugak kelemahan aktivisme di bawah ni yang tidak menjadi jurubicara masyarakat. So kau nak harap perubahan apa? Jatuh bangun wacana discourse kita hanya menanti keajaiban mulut orang politik, bukan kita yang menggerakkannya. Itulah masalah aktivisme, dan kita kena sedar yang tu dan kita kena faham. Kalau inilah yang kau buat, kau akan dalam circle yang sama je. Tunggu orang politik, bodek orang politik, isu dah angkat. Sebab tu isu drebar teksi semua tenggelam, sebab orang politik dah tak cakap.
Ketika itu 2013. Kan masa tu ada gerakan nak jatuhkan kerajaan (satu isu) besar. Kena faham konteks jugak. Jadi sebagai aktivis, kau kena cermat membaca keadaan, kau kena alatkan. Sebab memang saya dan Faizal rancang nak tembak isu manifesto ni, kami berbalas mesej dekat Facebook. Lepas tu Faizal kata serang, tulis kat Facebook, sampaikan Amirudin Shari jumpa. Saya baik dengan Amirudin Shari (dari) awal lagi. Masa UBU lagi kami selalu tidur dalam bilik yang sama, jadi saya kenal. Dia datang dengan Ammar (Gazali), jumpa saya dekat Damansara. Dan kebetulan yang jadi isu tu, bila Ronasina buat kartun yang tunjuk gambar [tangan] dua-dua, tulis BN dengan PR, tumbuk muka OKU. Itu menjadi viral, jadi kita manfaatkan benda tu. Masa tu start dengan manifesto Terengganu lah yang tak alert pasal isu OKU. Kalau kau terlalu teoretikal, ala masuk manifesto, tak masuk manifesto, buat apa. Tapi kita jadikan dia batu loncatan, itu je. Kita nak isu tu diperhatikan. Macam demo tadi lah. Kita tahu benda tu tidak akan menyelesaikan masalah pun, tetapi kita nak highlight. Ala, macam aktivis-aktivis politik kat Malaysia ni tak buat hal-hal macam tu? Kita orang takde lah pergi panjat pagar.
Adakah itu gerakan protes? Wallahualam, saya tak tahu. How you define protes tu? Adakah protes tu kau turun jalan raya? Protes tu kau angkat parang, angkat replika keris, replika pedang, itukah protes? Atau protes, engkau sedang menggerakkan kau punya persoalan ke tengah masyarakat? Kau sedang memaksa atau menggerakkan persoalan kau untuk masyarakat terima, adakah itu protes? Sebab saya bayangkan protes ni macam revolusi.
Bila Abang Rosli kongsi dari segi isi intipati sesebuah gerakan dan macam mana dia mengisi apa yang dimaksudkan dengan protes, itu yang kita cuba untuk utarakan jugalah melalui projek ni. Maksudnya, daripada mana idea tentang kepelbagaian protes yang wujud itu datang.
(Wujud) daripada 2008–2012 itu, memang berkesanlah kami debat sesama sendiri, (termasuk) yang tak NGO ni pun. Saya memang masa tu tak terlibat dengan NGO (lagi) pun. Itu jugak antara latar kepada wujudnya OKU Bangkit. Sebahagian komuniti OKU ni cakap kita nak perjuangkan OKU ni, perlu komuniti kita je. Maksudnya, komuniti penglihatan cakap pasal isu dia, komuniti pekak cakap isu dia, komuniti autism cakap isu dia, komuniti dyslexia cakap isu dia. Bagus ke gerakan macam tu? So macam mana kita nak mencari common understanding? Jadi bagi saya, OKU Bangkit tu adalah satu benang merah untuk menarik titik sama antara komuniti pelbagai kategori tadi untuk melihat hal-hal bersama.
Sebab tu tuntutan OKU Bangkit kepada SUHAKAM 17 Mac 2012 tu adalah menarik benang merah tadi kepada persamaan titik perjuangan dan solidariti. Kita tengok macam mana dinamik berlaku sebelum 2012. Ini kritik saya terhadap pendekatan mendiang Peter Tan. Ketika 2007 mereka buat demo Intrakota dan demo AirAsia, yang terlibat siapa? Komuniti kerusi roda, sebab ketika itu persoalan accessibility hanya dimaknai kepada persoalan accessible kepada pengguna kerusi roda. Dia tidak melibatkan pelbagai komuniti, walaupun sebenarnya konteks teori DET melihat keseluruhan. Teori tadi masih dalam peringkat teori, dia belum turun ke dalam konteks praxis. Jadi akhirnya, mereka bergerak ke arah bercakap pasal accessibility golongan tertentu apa semua. Sebab tu movement itu tidak menggerakkan komuniti lain.
OKU Bangkit memang melibatkan semua OKU?
Yes, sebab tu dalam memorandum tadi ataupun proses nak buat memorandum tu tidak melibatkan orang buta saja. Dia melibatkan Dr Hasnah, lepas tu melibatkan beberapa NGO lain. Saya nak melihat dinamik itu, ini proses dinamik. Macam mana gerakan sosial tu dia dinamik, dia bukan statik. Sebab tu aktivis ni kena ada ketajaman fikiran dan perasaan. Kau bukan ada fikiran saja. Kalau fikiran, kau kerja salahkan orang. Kalau hati, kau akan ada nak merangkul, kau akan ada empati, kau akan ada nak mendakap kepelbagaian. This is diversity. Diversity bukan hanya by category impairment tadi, no. Tapi by cara berfikir, cara bertindak, cara strategi, so dia tidak mudah.
Problem kepada komuniti OKU ialah siapa pemimpin dia? Kebetulan Faizal duduk di Bar Council hak asasi, dia dilihat berwibawa. Jadi kita secara unconscious, tanpa kita sedar, kita mengiktiraf dia punya kepimpinan. Tadi saya cerita 2008–2012. Dalam tempoh nak gerakkan ke 2012–2015 tu, saya dan Faizal pergi ke NGO-NGO untuk buat talk, kempen pasal Akta untuk penjelasan Akta, pasal penjelasan memorandum, jadi kita nak menegosiasi. Proses negosiasi dengan komuniti. Masa penyerahan memorandum tadi, NGO-NGO lain datang. Ada yang tak datang, ada menganggap bahawa kita masih still dalam kerangka NGO, bukan dalam kerangka yang seperti OKU Bangkit pilih. Sebab OKU Bangkit, dia bukan pilih bentuk model NGO. Dia bentuk aspirasi. Jadi aspirasi ni akan di-share, sebab tu kita mudah diterima sebenarnya. NGO ni dia tak mudah (diterima), dia macam ah NGO engkau, bukan aku. Tapi kalau aspirasi, kau godak lah. Tapi kau mesti pergi pada titik mark, garis panduan kita. Jadi memorandum tadi adalah garis panduan saja, kau nak tafsir macam mana, itu kau punya pasal lah. Tapi kita pergi kepada benchmark tadi.
Itu pembentukan OKU Bangkit sebagai satu organisasi yang menggerakkan protes lah kalau kita boleh katakan begitu.
Ya. Pasal UPR (Universal Periodic Review), kita hujung tahun ni (2023) nak hantar UPR untuk hal-hal disability. Kita ni lemah tau, ini masalah kita tak ada engagement antarabangsa yang baik. Macam Thailand, untuk UPR ke, untuk CRPD ke, dia orang dapat funding daripada United Nations. Macam jugak Indonesia, sebab saya ada kawan-kawan aktivis Indonesia. Sebenarnya saya nak pergi Indonesia untuk memahami (movement mereka) sebab saya rasa kesatuan bahasa antara Malaysia dan Indonesia [dan] kita ada kedekatan berbanding dengan Thailand. Saya nak lihat macam mana Indonesia punya movement. Lagi kompleks tau. Dia orang pernah nak tubuh parti politik OKU tapi gagal, eksperimen dia orang. 2008 ke 2010 lebih kurang. Tapi dia orang berjaya membentuk public opinion yang menarik. Misalnya, dia orang mampu mempengaruhi Nahdlatul Ulama, Muhammadiyah untuk bercakap pasal disability dalam konteks lslam.
Kita problemnya, OKU Bangkit ni dua tiga kerat orang. Walaupun awak nampak besar dia punya pengaruh, tapi problem maintenance kewangan, maintenance orang. Macam Faizal sekarang ni, dia lebih terlibat dengan NGO PERTIS sebab dia yang dipertua apa semua kan. Jadi dia gunakan tools di situ lah untuk gerakkan isu OKU. Antara isu besar saya dan Faizal adalah isu percaturan politik di luar. Dalam tempoh bergaduh Pakatan Rakyat, naik Pakatan Harapan, munculnya perpecahan PAS AMANAH, itu jugak menjadi krisis kepada gerakan OKU sendiri. Antara kawan-kawan macam saya ni, saya ni nonpartisan. Kebanyakan orang kata saya ni sekular. Takpe lah, nak buat macam mana, aku sekular kan. Sebab dia orang tahu saya follow Isham, jadi dia anggap saya ni tak lslamis.
Walaupun dia tak tahu saya punya pembacaan, pemahaman terhadap gerakan lslam ni lebih baik daripada dia orang. Takpe lah dia orang nak kata apa semua. Faizal tahu saya takkan jadi PAS, tapi takde lah kritik PAS melampau-lampau kecuali dalam isu OKU. Kalau isu-isu lain, saya tak peduli. Ada seorang kawan lagi, Shahmar Saad. Dia yang menggerakkan, saya sebut dalam Masharakat Chantek, sebagai imam jalan raya. Sebab dia ni follow Mat Sabu, dia memang Mat Sabu-centric. Dia kemudian ikut parti AMANAH, so bergaduh lah PAS dengan budak AMANAH.
Faction-faction ni menyebabkan saya tersepit. Kelebihan Shahmar adalah dia (pandai) mobilise. Dia bukan akademik, dia memang pandai bercakap. Gaya Mat Sabu. (Shahmar) dulu memang PAS daripada tahun 90-an lagi dan cuba nak gerakkan isu OKU dalam PAS, tapi gagal. Gerakan lslam pasal OKU ni liat sebenarnya. Saya pun baru faham lah kenapa, itu cerita lain. Tapi penggerak utama Faizal adalah Shahmar.
Jadi kenapa kemudian OKU Bangkit menjadi semakin tak menentu arah ataupun macam kehilangan suara apa semua adalah satu, Faizal kehilangan tangan dia, Shahmar. Shahmar ni antara penggerak awal dia. Sebab satu, krisis macam Faizal dia tak setuju pasal demo MAB sementara Shahmar menganggap demo MAB penting. Saya faham hasrat dan idea Faizal tentang kita perlu lawan yang lebih lebih utama iaitu dasar kerajaan berkaitan OKU, tetapi saya jugak menghormati pendekatan Shahmar yang merasakan bahawa the first step, kau kena kritik dasar MAB dulu. So saya ni mengambil jalan tengah lah. Jadi itu antara titik sengketa Faizal dengan Shahmar, dan itu jugak menjadi masalah bila berlaku persoalan PAS AMANAH. Dia memberi kesan pada saya. Sehingga Faizal tanya jom lah kita satukan balik gerakan OKU Bangkit, saya kata okay je, saya takde masalah. Cuma saya rasa konteks zaman dah berubah. Kalau contoh tanya kat saya sekarang, saya rasa zaman dah berubah, konteks dah berubah, kita perlukan satu bukan tenaga baru, tetapi perlu membaca konteks sekarang tak sama dengan konteks dahulu.
Masing-masing dah memilih pendekatan (sendiri), saya raikan kepelbagaian. Macam Hafiz, dia ada cara dia sendiri yang dia agak kritik terhadap PAS sebab dia ada latar belakang UMNO, terlibat dengan Jabatan Kebajikan lagi apa semua, tetapi dia tetap juga menyumbang. Maksudnya, kami ada kecenderungan masing-masing, tetapi kami band bersama. Soal setuju, tak setuju, itu satu cerita lain. Tapi faktor politik semasa di luar tadi jugak mempengaruhi pergerakan OKU Bangkit. Dari situ saya belajar bahawa sebenarnya, mana-mana movement tak boleh terlalu akrab dengan ahli politik atau parti politik sebab dia akan memberi kesan kepada dinamik (gerakan). Sebab kadang-kadang, kecenderungan peribadi kita terhadap sesuatu parti jugak mempengaruhi gerakan sosial yang kita nak buat. Itu refleksi saya dan saya belajar dari situ. Saya harap kalau gerakan-gerakan sosial lain, sepatutnya dia lebih matang untuk melihat gerakan mereka di luar kerangka orang politik atau parti politik. Saya tidak kata memusuhi politik sebab politik tu penting, tetapi kita kena ada penjarakan sosial daripada parti politik itu sendiri lah.
Bagaimana keterlibatan Abang Rosli dalam kesemua hal ni lah memberi kesan kepada hidup Abang Rosli sendiri?
Saya rasa banyak jugak, kalau nak cerita agak macam sentimental kan. Banyak jugak pengalaman saya belajar daripada segala pintu yang saya pernah masuk. Maksudnya, perjalanan tu menarik lah bagi saya sebab saya rasa dia macam menjadi satu ruang untuk saya mengenal diri saya sendiri. Sebelum ni, walaupun saya seorang OKU penglihatan, bila 2012 tu baru saya sedar tentang the whole community OKU, apa permasalahan dia, baru start nak faham. Sebelum ni, saya membiarkan persoalan tadi.
Saya macam orang tipikal yang hanya biarlah hidup tu berlalu. Kau jalani je lah. Orang peduli, tak peduli, biar lah. Kau bermula, kau akan berakhir, itu je lah. Saya memikirkan begitu. Tapi apakah yang kita akan tinggalkan setelah kita tiada? Kita harus meninggalkan sesuatu untuk masyarakat belajar, untuk masyarakat mungkin tidak mengulangi. Saya rasa ada banyak jugak kesilapan-kesilapan strategi OKU Bangkit.
Misalnya, walaupun kami cuba untuk melakukan satu ijtihad, satu fikiran-fikiran tindakan berdasarkan konteks tertentu macam menyertai HKR 112 (Himpunan Kebangkitan Rakyat 2013), itu satu ijtihad yang mungkin sesetengah kawan-kawan lain yang tak setuju kenapa OKU Bangkit mesti mengambil garis politik. Sebab ketika itu, politik difahami adalah memilih parti politik. Walaupun kemudian akhirnya, Faizal memilih garis politik, sebab dia dah ada garis politik tu. Tapi macam saya, saya masih tidak memilih garis parti politik. Saya memilih garis politik untuk menggerakkannya, tapi bagi saya ini proses lah. Sebab ada hasrat di kalangan komuniti nak berlaku perubahan terhadap komuniti ini selepas merdeka, tetapi ketika itu mereka juga meraba, mencari-cari jalan yang baik untuk macam mana nak mengangkat isu ni sebagai isu mainstream dan untuk mereka diperhatikan. Jadi, saya rasa OKU Bangkit telah melakukan satu eksperimen sosial di mana kita menggunakan bukan garis NGO, (tetapi) menggunakan idea aspirasi dan memilih garis politik sebagai salah satu cara. Tetapi kita tak boleh berhenti di situ.
Garis politik harus ditampung atau diteruskan melalui garis kebudayaan di mana kita mesti menanam sisi kebudayaan dalam masyarakat ini agar dia menjadi benih. Sebab politik itu adalah hasil buahnya. Menyedarkan masyarakat ini bukan mula daripada orang politik, sebab orang politik tu adalah hasil daripada masyarakat. Jika masyarakat ni adalah masyarakat yang tak cakna, masyarakat yang tidak mempedulikan persoalan orang lain, Orang Asal, OKU, wanita, kanak-kanak, akhirnya kita jugak akan melahirkan orang politik yang begitu. Kita akan pergi pada circle itu. Jadi proses menanam benih kebudayaan, kefahaman, pengetahuan, aspirasi, motivasi, itu perlu diteruskan. Dia tidak akan pernah berakhir. Tapi kemudian, kalau suatu ketika nanti, mungkin 20, 30, 40 50 tahun, dia muncul lagi seperti aspirasi OKU Bangkit. Kita telah memulakannya seperti mana sebenarnya OKU Bangkit tidaklah berdiri kosong, datang kosong, tapi dia melalui benih-benih kesedaran awal.
Dan apa yang kita perlu adalah meng-archive pengalaman tadi, itu satu. Dan sebenarnya, menjadikan isu ni mainstream dengan cara masuk ke ruang-ruang masyarakat. Kita bercakap OKU dalam perspektif keagamaan, kita bercakap OKU dalam perspektif undang-undang, kita bercakap OKU dalam perspektif ekonomi, dengan Sustainable Development Goals (SDG), misalnya. Itu dah dibincangkan, SDG dan disability. Macam mana garis panduan tentang ekonomi yang lestari kepada semua masyarakat. So macam mana kita nak menarik perhatian, kepedulian segala segmen masyarakat ni terhadap OKU? Dia bukan kerja seorang, dia kerja sekumpulan [OKU] ataupun orang-orang yang mungkin bukan OKU, tapi yang jugak merasakan OKU adalah sebahagian daripada proses membina masyarakat. Sepertimana kami jugak terlibat dalam gerakan Reformasi, pergi demo apa semua, kami harus mendapat hasil daripada Reformasi ini. Tapi akhirnya, kami tak dapat pun.
Itu yang paradoks kepada sebuah gerakan sosial di mana seorang yang menjadi sebahagian daripada proses, akhirnya tertinggal dalam mendapatkan hasil daripada proses tu. Itu paradoks kepada perubahan sosial. Saya rasa ini jugak yang berlaku kepada pengalaman Iran di mana dia cakap tentang kebebasan blah, blah, blah, akhirnya bertembung antara garis ulama dengan garis profesional. Ataupun Revolusi Rusia, revolusi [lain], itu berlaku. Itu kita tengok dalam konteks-konteks skala idea yang lebih besar. Tetapi idea-idea yang kecil, idea Orang Asal misalnya, adakah mereka akhirnya diperhatikan? Itu yang kita kena refleksi balik. Adakah hanya ketika memulakan sebuah gerakan sosial, kita cakap nothing about us without us, no one left behind, tetapi akhirnya dalam proses itu tadi, ada yang tercicir? Ini berlaku dalam disability movement di Amerika pun. Bacalah sejarah-sejarah disability movement di Amerika. Jadi, dalam masa-masa inilah kita perlu refleksi balik adakah sebenarnya kita telah mencicirkan sesuatu dalam pergerakan ini? Atau dulu kita hanya bercakap yang kita tak nak tinggalkan sesiapa pun tetapi dalam proses tadi, kita tertinggal mereka? Dan hasil yang kita kemudian nak tuai, akhirnya mereka yang telah menjadi sebahagian daripada proses tadi telah ditiadakan?
Apa yang saya refleksi balik? Macam saya cakap tadi lah, saya belajar banyak benda. Ada kesilapan OKU Bangkit sebenarnya, tapi saya belajar bahawa kau kena tanam benih dari masyarakat sebab ahli politik ni, benih dia dari sini. Itu saya pergi kepada culture tadi. Saya melihat menanam benih kebudayaan itu lebih penting daripada menyemai benih tu kepada orang politik, yang orang politik tidak mudah untuk mengubah sikap mereka kerana mereka datang dari situ. Saya rasa saya insaf, saya kata tak boleh. Sebab tu saya dah kendur untuk pergi forum politik, saya dah tidak pergi kepada ahli politik, sebab saya dah hilang kepercayaan kepada ideologi, hilang kepercayaan kepada idealisme. Akhirnya, saya mencipta idealisme saya sendiri lah kot. Saya pergi kepada kajian-kajian itu dan saya rasa takpe lah, benih aku, aku tanam. Kalau dia tumbuh, tumbuhlah. Macam saya ambil segenggam benih saya taburkan ke langit, kemudian benih tadi akan tersebar ikut angin. Kalau dia tumbuh ke bumi dia jadi pohon, pohon lah. Kalau akhirnya benih tadi jatuh ke laut, dia jadi pulau. Kalau benih tadi akhirnya hilang tak jadi apa, biar lah. Itu je lah. Saya macam dah pasrah lah kot, biar lah nak jadi apa. Janji kita buat, itu je saya fikir apa.
Ada apa-apa lagi yang Abang Rosli nak tambah?
Mendiang Peter Tan ni antara orang yang pernah menulis pasal social movement apa semua, saya pernah buat bengkel di SUHAKAM dulu. Melalui tulisan dia tentang adakah wujud social movement di Malaysia, bagi dia, ya dan tidak. Sebab problem social movement mana-mana adalah soal kepimpinan dan bagi pemerhatian mendiang Peter Tan ni adalah kita tak apa pemimpin yang baik, yang diterima oleh semua kalangan. Maksudnya, masing-masing cuba nak jadi pemimpin.
Cuma saya harap ada movement lagi lah, sebab kita dah masing-masing buat hal masing-masing. Ini menarik jugak, macam mana kelestarian movement selepas OKU Bangkit, masuk zaman Harapan OKU, Harapan OKU hilang hidup segan, mati tak mahu, tapi muncul geng-geng [Boleh Space], geng-geng macam Hasbee (Hasbeemasputra Abu Bakar), geng-geng budak-budak muda ni yang menggunakan media. Itu geng-geng yang menarik. Saya nampak, macam saya punya teori lah, media ni sangat penting. Dia orang dapat expose banyak benda melalui media, speak dia punya idea. Macam contohnya, baru-baru ni, dia orang kritik Isaiah pasal isu nak tukar tukar daripada OKU kepada orang istimewa. Aku cakap bagus, padan muka dia. Tak selesai-selesai, bodoh. Benda yang remeh-temeh. Kalau nak hujah dengan saya, marilah forum sejam, dua jam, aku boleh bantai kau betul-betul, aku boleh kemukakan macam-macam teori. Dalam buku saya, saya dah cerita. Teori tiga tubuh, teori sosial tentang authority-defined dengan everyday-defined, saya dah kemukakan benda tu. So itu saya kata dia orang ni tak ada knowledge, tapi merepek.
…Juga, saya nak tanya kenapa orang India, orang Cina lebih mahir pasal OKU? Saya nak cakap, inilah kelebihan mereka. British telah ajar mereka untuk mendekati OKU dari awal. Mereka ni terlibat dengan volunteer-volunteer OKU. Kenapa misalnya Sekolah St. John’s Institution tu memulakan sekolah integrasi 1966? Paderi Kristian tu yang dulu dia dah masuk penjara zaman Jepun apa semua lepas tu dia jadi pengetua, dia yang engage dengan kerajaan untuk wujudkan sekolah integrasi. Integrasi ni maksudnya seorang OKU penglihatan masuk dalam sekolah tu, berada dalam satu kelas bersama orang biasa. Jadi maksudnya, orang-orang Kristian, orang-orang bukan Melayu telah engage dengan komuniti OKU awal. Mereka ni adalah golongan imigran, mereka datang ke sini, mereka telah sedar tentang kebajikan sosial komuniti mereka. British ajar benda tu. Bila begitu, mereka terlibat awal. Sebab tu di Melaka apa semua, mereka duduk menjadi guru, volunteer, mereka dah kenal. Orang Melayu ketika itu masih dalam proses nak merdeka, tetapi kemudian dia tertinggal bas lagi.
Sebab tu kalau awak tengok, pengkaji-pengkaji berkaitan OKU siapa? Kebanyakannya berlatar belakang orang India dan Cina, mereka lebih concern sebenarnya. Sebab mereka dah terlatih, jadi kita tak boleh nak salahkan mereka. Dari perspektif orang Melayu, saya akan cakap bahawa kau tak boleh nak salahkan mereka sebab mereka telah terbiasa dan mereka memahami perlindungan kebajikan, kerana mereka menjadi minoriti dalam masyarakat ini di kalangan orang Melayu yang menjadi majoriti. Mereka menyedari perlunya melindungi hak kebajikan mereka sebagai minoriti di negara ini, sebab tu pemahaman kebajikan mereka lebih baik. Lalu bila mereka engage dengan tu, empati mereka lebih membesar, membesar, membesar berbanding kita yang ada perlindungan kekuasaan, yang kebajikan kita ditentukan oleh state, walaupun sebenarnya kebajikan yang digerakkan oleh state tu tak ke mana pun.
Akhirnya, kita cakap rakyat masih tertinggal soal kebajikan sebab kita tidak menumbuhkan konsep kebajikan tu dalam masyarakat kita, nanti state yang tolong kita. Sedangkan orang Cina, orang India bercakap tentang kebajikan tu dari mula, sebab tu sekolah Cina sekolah India, kalau kau tak tolong dia tak peduli pun, dia boleh buat sendiri. Sebab masyarakat dia telah bersolidariti untuk gerakkan sekolah jenis kebangsaan mereka sendiri. Kau nak salahkan apa? Ini pembacaan saya sebenarnya terhadap itu. Jadi kita harus refleksi, bukan menyalahkan orang. Kita perlu refleksi terhadap apa yang kita mahu.