Hafizudin Nasarudin ialah seorang aktivis alam sekitar dan pengerusi Persatuan Aktivis Sahabat Alam KUASA (Society of Environmental Activists Malaysia). Beliau juga Pengarah Urusan Semaian Rimba Forestry, sebuah syarikat perhutanan yang memberi tumpuan dalam menghasilkan anak pokok tropika & projek penghutanan semula. Melalui wawancara ini, Hafiz berkongsi gerak kerjanya bersama rencam warga dan ideologi yang sekaligus mempengaruhi cara pandangnya dalam membangunkan pelbagai taktik dan strategi. Antara yang penting adalah merakam bagaimana protes dilakukan lewat usaha blockade melalui pertukaran ilmu di antara komuniti dan gerakan sivil Orang Asli di Semenanjung Malaysia. Selain itu, usaha pemetaan komuniti sebagai pembuktian kewujudan Orang Asal di Malaysia, sehinggalah kepada masyarakat petani dan nelayan juga turut menjadi salah satu strategi ampuh digerakkan oleh bukan sahaja KUASA, tetapi gerakan alam sekitar lain yang terus berlangsung.
Semua gambar disediakan oleh Hafizudin Nasarudin dan KUASA.
Boleh kongsi sedikit latar belakang?
Nama saya Hafizuddin bin Nasarudin, ataupun orang panggil Hafiz. Lahir di Kampar, Perak tetapi membesar di Ipoh sejak dari umur satu tahun lagi sampai sekarang 35 tahun. Saya membesar di sini, sekolah di sini. Lepas saya habis SPM, saya ambil Form 6 and then saya sambung degree dalam Environmental Science, and then saya sambung Master’s in Water & Environmental Management. Lepas saya habis Master’s, saya balik ke Malaysia, saya kerja sebagai konsultan alam sekitar dua tahun, dan lepas tu saya bekerja dengan NGO KUASA (Persatuan Aktivis Sahabat Alam) sejak daripada tahun 2015 sampai sekarang. So dah 8 tahun dah sekarang ni.
Kecenderungan untuk terlibat dengan isu alam sekitar tu bagaimana boleh timbul? Adakah sebab memang belajar secara formal ataupun memang ada kesedaran lain?
Pasal alam sekitar ni, disebabkan saya membesar di kampung, saya dah terdedah dengan alam semulajadi seperti mandi sungai, mengutip buah di dusun, cari kayu dan sebagainya – jadi di situ sudah mula pendedahan saya kepada alam sekitar dan ianya dikuatkan lagi bila saya minat mata pelajaran sains di sekolah, dapat sambung belajar Ijazah & Master dalam bidang Alam Sekitar serta berpeluang kenal dengan pejuang-pejuang alam sekitar yang lain.
Bagi sikap dan nilai aktivisme dalam diri, kesedaran tu dia bermula daripada sekolah lagilah. Sebab masa saya sekolah dulu, saya ni orang kata seorang yang rebel-lah. (Di) sekolah, kita berkawan dengan macam-macam orang dan kita join scene underground macam skinhead kan, dari situ dia shape saya punya ideologi tentang isu-isu penindasan, isu-isu ketidakadilan, isu-isu working class. Di situ dia membina kita punya kefahaman dan anti-racism kan, so daripada sekolah.
Habis sekolah, saya masa tu ada proses transisi lah. Orang kata kalau dalam bahasa orang Islam ni berhijrah gitu, so saya masuk PAS. Jadi dalam PAS, saya mendapat pendedahan, tarbiyah dan kesedaran dalam perjuangan agama ni apa semua, termasuklah perjuangan dalam memperjuangkan isu-isu marhaen. Sebab masa tu, bagi saya, PAS ni agak progresif sebab dia agak menjuarai isu-isu rakyat macam isu kenaikan harga minyak, isu kezaliman macam ISA, pilihan raya tak adil dan sebagainya, lagi-lagi pada zaman Mahathir, Pak Lah.
Lepas tu bila masuk universiti, saya terdedah pulak dengan aktivisme mahasiswa, tapi saya masih lagi bawak ideologi PAS. Walau bagaimanapun, masa universiti tu, transisi ideologi saya tu berubah daripada ideologi Islamis kepada yang lebih moderat dan terbuka. So dalam zaman student tu, saya terdedah jugak kepada gerakan masyarakat sivil. Walau bagaimanapun, masa saya dalam Pemuda PAS daripada 2006, 2007, 2008, saya memang dah sertai protes, seperti protes kenaikan harga minyak, BERSIH 1, anti PPSMI. Ada yang kena tangkap, kena pukul, kena belasah. (Himpunan Anti-) ISA pulak saya join 2009, berapa kali kena panggil dengan HEP hampir nak kena tindakan tatatertib, nasib baik dari segi akademik saya masih jaga pointer.
Waktu tu universiti di mana?
Di UMK, Universiti Malaysia Kelantan. So masa universiti ni, saya bukan sahaja terlibat dalam gerakan politik, tetapi jugak banyak terlibat dalam wacana-wacana ilmiah, gerakan mahasiswa, wacana-wacana politik jugak yang orang kata bukan Islamis saja, tapi yang kita panggil gerakan liberal yang moderate apa semua, so kita bercampur banyak lah. Masa tu, tak ada kesedaran lagi pasal alam sekitar walaupun kita belajar alam sekitar. Cumanya masa saya sambung Master’s di UK di University of Bristol, saya punya pandangan dunia tu expand lagi tentang isu-isu dunia seperti climate change, poverty, global warming, pembangunan lestari apa semua, so saya nampak dah sampai masanya saya membuat sesuatu dalam bidang yang saya pakar.
Then bila kita balik tu, kita nak buat sesuatu lah untuk Malaysia. Jadi sambil saya kerja sebagai konsultan alam sekitar, walaupun konsultan saya tu sebenarnya lebih kerja dengan kapitalis, tapi aktiviti luar saya, kita panggil kokurikulum kita kan, kita terlibat dengan Gerakan Anak Malaysia Anti-Nuklear (AMAN). Saya salah seorang pengasaslah. Sekali dengan geng-geng KBU, Kelab Bangsar Utama dengan Anas Alam Faizli. So kita orang buat gerakan situ dan masa saya buat gerakan tulah saya berkenalan dengan KUASA ni. Sebab salah satu kawasan cadangan nak buat loji nuklear tu adalah di daerah Manjung dan kebetulan di daerah Manjung ni, tempat KUASA bertapak. Di situ saya kenal. Bila dah selalu ke sana apa semua, dia orang pun panggillah saya. KUASA ni kebanyakannya orang-orang lama. Orang lama ni dia dah letih, dah exhausted, so dia orang nak bagi kepada energy orang muda. So bila saya ambil alih, saya rejuvenate balik KUASA ni. Maksudnya, tarik orang muda, restructure balik dia punya hala tuju perjuangan dan sebagainya.
Bila terlibat dengan PAS punya cara protes dengan KUASA punya cara protes, ada perbezaan ke atau macam mana?
Ada. Actually, saya puji PAS satu ni. Dia berjaya mentarbiyyah dan mendoktrin(lah), mempengaruhi pengikut dia dengan satu fahaman yang bila dia brainwash kita kan, kita ni sanggup berkorban harta, masa, tenaga kita for free, for the sake of perjuangan. Macam alam sekitar ni kalau for the sake of perjuangan, tak boleh hidup kita. Kita nak ada gaji, nak kena cari makan apa semua. Tapi PAS, dia macam tu. Dia menanamkan semangat perjuangan, nilai-nilai perjuangan tu dalam setiap sesi-sesi pengkadiran dia. Kalau kita panggil dalam bahasa PASnya, dia ada usrah, tamrin, liqa’ fikri apa semua. Itu macam kelas ideologilah kita panggil. Jadi benda tu menjadi foundation kepada saya sampai sekarang lah. Sebab kita buat sesuatu kebaikan ni, kita tak mengharap apa-apa melainkan keredhaan daripada Tuhan.
Itu yang menariknya bila sebut pasal secara strukturnya, PAS tu memang tersusunlah. Ada tamrin, ada usrah dan sebagainya. Tapi waktu pendedahan waktu tu, ada terlibat macambila diputuskan nak keluar protes tu atau dia orang dah ajar cara berprotes ke apa?
Dia orang tak adalah ajar secara spesifik. Dia orang hanya bagi taklimat keselamatan jelah. Contoh, kalau polis tembak ni, ke mana nak lari. Semuanya ikut arahan pimpinan. Tapi masa tu, kita tak ikut pun. Masa BERSIH 3 kan, pimpinan suruh balik, kita pergi bergaduh dengan polis.
Waktu BERSIH 3 tu bukan atas kapasiti sebagai aktivis alam sekitar lagi lah?
Bukan, masa tu (sebagai) aktivis mahasiswa. Aktivis PAS, (waktu) BERSIH 1.
Adakah BERSIH 1 itu protes pertama yang terlibat?
Ya, masa tu tahun 2007. Dan itulah pertama kali merasa pengalaman kena water cannon dan gas kanister.
Tu dengan Pemuda PAS? Daripada mana turun?
Ya. Daripada Kampar. Saya aktif dengan Pemuda PAS Kampar.
Mungkin boleh cerita daripada mana, macam mana boleh sampai ke KL, kawan-kawan masa tu.
Saya dulu aktif dengan Pemuda PAS di kampung saya di Kampar. Masa tu, YDP dia Dato’ Nizar (Jamaluddin), bekas Menteri Besar Perak. So geng kami ni, banyak geng-geng yang progresif lah. Masa tu, dia orang sewa dua bas. Ada satu bas untuk geng tua, satu bas lagi yang muda. Pergi KL macam biasa lah, kumpul di Masjid Jamek, sembahyang Zohor. Lepas sembahyang Zohor, berhimpun apa semua. Tapi sebelum tu, ada siri-siri ceramah penerangannya. Mat Sabu ceramah apa semua, dia bagi t-shirt free.
Tapi yang protes minyak tadi, tak kena teargas. BERSIH 1 first time kena teargas. Protes minyak 2006, BERSIH 1 2007. Masa tu saya Upper 6. Tapi masa Form 6 tu, kebebasan politik tu, tak ada orang [nak sekat]. Masa tu Form 6, tak ada AUKU pun, so bebas. Saya pergi sekolah relaks je logo PAS kat motor, cikgu tak marah pun.
Kira waktu PAS tu, masih ada perasaan rebel lagi lah?
Ya, rebel daripada zaman skinhead tu bawak masuk PAS. Kira kita fikir nak bergaduh dengan polis tu, umpama jihadlah. Kalau mati tu, mati syahidlah. Kita salurkan kepada agama.
Tapi memang family kira berorientasikan kepada PAS atau macam mana?
Tak, family tak support. Macam ayah saya, dia takde lah kaki demo ke apa, walaupun dia sokong perjuangan Reformasi. Ayah dengan mak saya, macam biasalah. Dia orang setiap kali warning saya pergi protes apa semua, dia orang tak nak masa depan kita terjejaslah kan, lagi-lagi masa zaman student. Macam saya masuk PAS pun, dia orang dah tegur jugak jangan terlampau ekstrem sangat. Saya masa PAS dulu memang ekstrem sampai bergaduh dengan saudara mara sebab pilihan politik berbeza – maklumlah baru nak kenal dunia, ilmu suam-suam suku dah berlagak jadi macam ulamak. Macam, macam orang-orang PAS sekaranglah kan, menghukum orang masuk neraka. Sebab masa tu kita mentah lagi, kita baru nampak benda baru, jadi kita excited.
Sepanjang saya bergelumang dengan aktivisme ni, dia orang tak pernah restu pun. Bahkan dengan KUASA pun, awal memang tak restu, tak support sampailah saya mendatangkan satu income. Biasa(lah) mak bapak kan. Dia orang nak stabiliti ekonomi tu, baru dia orang support lah.
Macam mana daripada subculture skinhead and then masuk PAS?
Actually, sebelum masuk PAS tu, ada satu lagi persinggahan. Saya masuk kumpulan tabligh, tapi tak lamalah pasal saya tengok tabligh ni macam bosan je, nak kena keluar jumpa orang bagai.. Tak nampak macam rebel, takde action, so saya masuk PAS. Tapi masa saya jadi Islamis dulu pun, bukan saja dengan PAS, ada jugak dengan Hizbut Tahrir. Hizbut Tahrir ni is a group yang struggle for the establishment of a caliphate system, like the whole Islamic state for the entire world lah. So bab itu, dia masih minoriti. Tapi masa tu, fasa kita mengenal dunia. Kita tengok ni, kita terima, tengok ni, kita terima.
Dan ada juga ‘bermain’ dengan anarkisme punya idea waktu tu?
Ya. Fasa pertengahan 20-an, saya banyak belajar dan memakai ideologi baru-baru. Saya cuba semua bendalah termasuk join geng-geng antifa & anarki ni. Haha
Berbalik kepada protes tadi macam BERSIH 1 dan sebagainya tu, memang pengaruh PAS cukup kuatlah? PAS suruh turun, memang turun?
Ya, dan kita suka demonstrasi yang keras, yang ada fight macam dengan polis. Sebab kalau
datang dengar ceramah je, balik, bosan. So nak kena ada fight. Tapi ya lah, maksudnya protes-protes sebelum tu masa saya bersama dengan subculture skinhead, saya banyak terlibat jugak dengan isu-isu yang gaduh-gaduh dengan budak Nazi Punk, rusuhan kat stadium apa semua kan. Tu terlibat jugak. Hooligans apa semua.
Jadi kenapa terus alih kepada alam sekitar?
Sebab saya belajar environment, so bila dia dapat kesedaran situ dan kita nampak it’s the real world problem yang mana especially problem dalam kalangan komuniti akar umbi ni, sangat-sangat kritikal untuk di-address. So saya jump into that lah. Dan saya dengan alam sekitar ni, saya nampak benda tu jelas. Like dengan PAS, kita blur lagi. Sebenarnya, betul ke apa kita nak buat tu, kan? Kita pun kadang-kadang tak faham. Sedangkan kita buat ni, yang pemimpin, lain pulak dia buat. Kita cakap nak ni, pemimpin lain pulak dia buat. Dia korup sebenarnya. Benda kita tak puas hatikan, macam alam sekitar, kita nampak clear apa dia punya main goals dia. So, sebab tu saya memang alam sekitar lah.
KUASA sebagai satu organisasi bila memilih jalan protes tu macam mana?
Sebelum saya masuk KUASA, dia memang sebuah NGO yang berasaskan protes dah. NGO KUASA ni tertubuh semenjak 2012 secara rasmi, tetapi the foundation of KUASA adalah berasaskan protes terhadap banyak isu-isu alam sekitar di daerah Manjung. Kemuncaknya adalah pembinaan kilang besi daripada Brazil, Vale, kilang mega yang mana dia dibuat di kawasan pelancongan Teluk Rubiah. Pembinaan kilang tu bercanggah dengan national punya plan on the environment dan jugak development, sebab kawasan tu adalah Kawasan Sensitif Alam Sekitar Tahap 2 yang mana tak boleh sebarang pembangunan dibuat pun dekat situ, tapi kerajaan tetap luluskan.
So that’s when the local residents gather up dan bercakap tentang Manjung ni, kita nampak banyak isu yang telah timbul dan mungkin akan timbul banyak lagi, so kita kena berpersatuan. So that’s when kita dibantu oleh Sahabat Alam Malaysia, SAM untuk tubuhkan persatuan baru dan dia orang masih mengguna pakai Persatuan Aktivis Sahabat Alam. Asalnya, KUASA tu is from Kumpulan Aktivis Sahabat Alam. But when we register ourselves with the ROS, they won’t allow the use of “kumpulan”. Kumpulan tak boleh guna sebab dia berkaitan militan. Dia boleh dua je, pertubuhan dengan persatuan, so kita adopt lah persatuan punya nama.
Kiranya, Hafiz mula terlibat dengan KUASA atas kapasiti aktivis atau macam mana?
Volunteer. Mula-mula, AMAN engage KUASA sebab pasal tenaga nuklear nilah. And then, bila saya dah pindah ke Ipoh, sebab lepas saya kerja habis konsultan, saya business di Ipoh. Business nurseri pokok hutan, kita supply pokok hutan untuk penanaman semulalah. So masa tu jugak, KUASA ni dah antara one of the active members lah. Buat program sekali dengan KUASA, kita supply pokok kat KUASA untuk tanam pokok. Lepas tu, Abang Man (Otai Manjung) dia panggil (untuk) lantik saya jadi Presiden KUASA.
Macam mana KUASA engage dengan masyarakat tempatan sebelum berlakunya sesuatu advokasi?
KUASA pada asalnya kita orang tak cari komuniti, komuniti yang cari kita orang. Tetapi komuniti tu, macam mana dia orang kenal kita orang, berdasarkan recommendation. First, masa aku mula-mula ambik KUASA ni, aku attend like every bengkel ataupun ada jugak Orang-orang Asli buat blockade, aku pergi melawat nak tengok apa isu. So from that, bila kita melawat dia orang, kita bantulah apa yang kita tahu setakat pengetahuan. Sebab my expertise is more in the forest management, so tak banyak NGO yang mahir dalam forest management kat Malaysia ni. Dia orang boleh bising tentang pembalakan, tetapi dari segi selok-belok teknikal SOPnya, tak banyak yang tahu. So kadang-kadang, ada NGO yang banyak cakap pasal hutan, tapi salah fakta. Jadi ini kepakaran saya (dan) kita bantu komuniti untuk melawan benda tu dengan secara strategiklah (dan) berfakta. So bila jadi kat satu kampung ni, dia buat blockade, dia sampaikan kepada lain-lain.
And then, at the same time, masa aku ambil alih KUASA jugak, aku apply many grants from international. One of the initial grants yang kita orang dapat dulu adalah Small Grants Programme by UNDP, which is enough for us to start off our foundation yang mana daripada grant tu, kita orang buat training forest monitoring with the community. So dari situ, kita bagi tahu Orang Asli (untuk) cari kawan-kawan kamu dari wilayah ni, jom kita datang (dan) kita belajar. Di situ kita berkembang. Jadi, bila yang datang training tu, dia orang ajaklah ke kampung dia orang apa semua. So, itu satu.
Satu lagi, bila dia orang dah kenal KUASA, apa saja isu pembalakan, dia orang akan call. “Encik Hafiz, boleh tak tolong bantu kami macam mana nak buat surat, macam mana nak dokumenkan isu kami ni, hantar kepada autoriti”. So kita ajar lah cara tangkap gambar, ambik koordinat, cara kenal pasti apa kesalahan yang berlaku kan. So dia orang hantar evidens, data, kita goreng masuk dalam surat, kita hantar kepada [pihak berkuasa]. Macam tu lah.
Komuniti tu maksudnya komuniti berbeza di beberapa kawasan sekitar Perak lah?
Ya.Kita cover komuniti nelayan dan orang kampung di sepanjang Banjaran Titiwangsa Semenanjung Malaysia dan komuniti nelayan di kawasan hutan paya bakau pesisir pantai barat Perak. Dia ada proses dia sebenarnya. Isu jadi, dia orang report kepada kami. So kami study dulu isu tu, apakah kesalahan yang berlaku. One of the main things yang kita kena buat adalah (tentukan) status tanah tersebut. Kalau pembalakan tu berlaku kat kampung Orang Asli, apakah status pembalakan tu. Adakah dia halal ke, haram ke? Yang kedua, dalam kawasan siapa? Kalau dalam hutan simpan, kita tahu Jabatan Perhutanan. Kalau dalam hutan simpan, apakah SOP yang perlu diikuti. Sebab Malaysia ni, ada 4 kategori hutan berbeza. Basically, hutan simpan, hutan state land, hutan dalam private land dan hutan dalam Taman Negara / Taman Negeri / Rizab Hidupan liar. Dalam banyak-banyak kategori ni, hutan dalam Taman Negara / Taman Negeri / Rizab Hidupan liar yang paling selamat sebab dia tak boleh diusik pun untuk pembalakan dan pembangunan selain eco-toruism & penyelidikan. Macam hutan lain, Hutan Simpan, 60% kawasannya memang dah dizonkan untuk pembalakan, Hutan dalam Tanah Kerajaan dan Private Land, lagilah, tunggu masa ja akan kena musnah untuk pembangunan sebab tiada undang-undang bagi mengawalnya.
Di Malaysia ni, pembalakan haram sebenarnya masih dikawal lagi dan diambil tindakan tegas. Tapi problem besar sebenarnya adalah daripada pembalakan yang ada lesen. Dia samada diluluskan di tempat yang tak sesuai (sebab ahli politik / MB / pegawai kerajaan korup dah kowtim dgn tokey), lepas tu masa perlaksanaannya syarikat ni tak ikut garis panduan dan peraturan yang ditetapkan seperti diorang balak lebih had kawasan, ceroboh sempadan sungai, kacau kawasan orang asli, tak tanam balik, balak kat cerun tinggi dan sebagainya – dan kesalahan diorang ni tak diambil tindakan penguatkuasaan sebab kelemahan agensi kerajaan dan mungkin faktor renjer dan kakitangan Jabatan Hutan dah disuap denganr rasuah untuk pejam mata.
So dari situ, kita develop lah apa benda non-compliance yang berlaku dan apa jenis data yang kena dikumpulkan. Contohnya kita ajar komuniti macam mana nak tangkap gambar bukti kesalahan, ambil kordinat dan buat laoporan. So bila kita dah tahu the set of checklist yang kita kena dapatkan, baru kita turun balik kepada komuniti, suruh dia orang buat, dia orang dapatkan data, bagi kita balik, kita hantar surat. Dah hantar surat apa semua, masih takde jawapan, okay let’s protest. Protes tu maksudnya plan B. Bila dah protes, dah ada sidang media, baru kerajaan kelam-kabut nak [ambil tindakan].
Tapi selalunya, kita orang pergi buat dua lah, hantar surat sambil protes. Sebab selalu kita orang protes di depan bangunan kerajaan SUK. Sambil kita orang hantar memorandum, sambil tu kita orang protes. Sebab kalau kita hantar saja tanpa panggil media apa semua, dia orang setakat terima macam tu je lah. So bila kita hantar sekali dengan media, media ni akan follow-up balik dengan MB, apakah reaksi dia, so dia akan pressure dan publik pun akan pressure. So kita orang nampak kuasa viral ni, memang kuasa yang sangat-sangat ampuh, berkesan untuk push the authorities.
Boleh kongsi pengalaman bikin blockade?
Blockade ni adalah strategi dari Amerika Selatan yang dibawa & diadaptasi oleh Orang Asal (Penan) di Borneo pada tahun 90an ke 2000an, sebelum ianya digunakan oleh Orang Asli di Semenanjung Malaysia pada awal 2010an. So 2014, Orang Asli dah terdedah kepada pelbagai program dan bengkel hak asasi ni, cuba buat blockade sebab selama ni, dia orang bantah melalui surat, memorandum. So blockade ni antara cara yang berkesan sebab dia buat di tengah jalan dan jalan tu tak ada tanah siapa-siapa, so dia orang tak boleh dihalau oleh siapa-siapa atas jalan tu. Jalan tu kawasan umumlah, so dia boleh block lori balak daripada masuk dan sebagainya.
Tapi itulah, Orang Asli ni kita recognise mereka punya cita rasa ataupun sosio-budaya dia memang sangat-sangat non-violent. Kalau boleh, dia nak elakkan sebarang konflik tau. Blockade tu yang paling ekstremlah yang dia pernah buat. Kita kalau boleh, kita nak dia sumpit pembalak tu sampai mati, tapi dia tak nak. Dia tak nak terlibat dalam konflik, kena tangkap polis semuakan. Walaupun dia kena tumbuk dengan pembalak tu dia tetap tak melawan, dia tak balas balik. Kalau bagi saya, itu kelemahan dia oranglah. Kita pun tak boleh nak paksa-paksa kan, tapi kita ni lah. Tapi ada harganyalah bila kamu bersikap macam tu.
Jadi bila sebut tadi ada perkongsian antara KUASA dan NGO lain yang membawa strategi blockade ke Semenanjung, bagaimana perkongsian tu berlaku?
Actually, KUASA tidak mulakan di Semenanjung. It was initiated by the Orang Asli themselves and some NGOs. It is based on a video (sharing). Based on input from Jaringan Orang Asal SeMalaysia (JOAS), Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM) dan COAC (Center for Orang Asli Concerns), dia orang cakap kenapa orang Borneo buat blockade ni bukannya kosong-kosong saja, bukan sekatan saja, tapi secara undang-undangnya, ia strategik.
Jadi perkongsian taktik antara organisasi dan antara komuniti tu selalu terjadi lah kiranya?
Ya. Macam kita orang, kita orang kongsi benda tu dengan Orang Asli Kelantan. JOAS, dia kongsi dengan Orang Asli belah lain, Pahang apa semua. Kelantan ni antara yang terawal dan ia memang jadi contoh kepada kampung Orang Asli yang lain-lain pulak lepas tu.
Ini yang Mustafa Along yang korang banyak consult dan sebagainya?
Ya.
Bagaimana penerimaan awal oleh komuniti waktu mula-mula cadangkan nak buat blockade?
Dia orang sangat-sangat positiflah. KUASA ada beberapa langkah strategik baru kita bagi dia orang. Dia orang cakap kenapa kita orang tak belajar benda ni sebelum ni lagi, hutan kami dah musnah baru kami dapat ilmu ni. Dia orang sangat menerima dengan positiflah sebab selama ni, dia orang banyak lawan melalui saluran undang-undang, saman apa semua.
Mungkin boleh kongsi jugak tentang mapping sebagai satu strategi tentang isu alam sekitar.
Mapping itu dah lama (digunakan) sebenarnya. Community mapping ni, aku mula daripada asas dia, kenapa dia penting. Actually, Orang-orang Asli ni, dia dah tinggal dekat kawasan hutan Semenanjung Malaysia semenjak berpuluh ribu tahun yang lalu. Lepas tu, kita merdeka. Masa berpuluh ribu tahun yang lalu, kita punya tanah mana ada geran. Bawah British semua pun takde geran. So after independence, kerajaan kita dah seragamkan semua tanah ni bawah management agensi kerajaan. Pejabat tanah lah. Yang mana pemilik tanah sedia ada kena logkan tanah dia, kena petakan. Tetapi, dia orang terlepas pandang tentang tanah Orang Asli. So that means tanah Orang Asli yang dia orang dah duduk lama kat situ,akan bertindih dgn tanah lain yang dia orang gerankan dalam bentuk hutan simpan, state land, private land. Jadi bila berlaku begitu, dia bertindih. Walau bagaimanapun, under Federal Constitution, dia recognise the rights of Orang Asli towards their land, as long as you prove your existence for the past thousand years on the area.
So macam mana nak prove existence dia? Kena ada dalam bentuk pembuktian, pendokumentasian. Antaranya, dia orang punya sempadan ni, dia orang kena transform dalam bentuk peta. So sempadan ni adalah yang dia orang hafal dalam kepala dia orang, daripada atuk nenek dia orang. So macam mana nak transform dia dalam bentuk peta adalah dia oranglah kena rintis. Rintis is like walking in every line of the territories sampai dia jadi bentuk sempadan lah, so kita guna GPS untuk tanda. Sebelum ni, boleh lakar pakai tangan je tetapi tak accurate dan mahkamah tak [terima] sangatlah, sebab nanti takut nak tuntut daripada pejabat tanah, dia dah lari. Lepas tu, kita ajarlah dia orang kita guna format ni. So ini format yang aku guna masa belajar GIS dulu. This is the basic format of any map, universal. Ada peta, negara, petunjuk dan sebagainya. Itu pembuktian dia orang punya sempadan. Yang kedua, pembuktian yang paling penting adalah dia orang kena dokumenkan segala pengetahuan ataupun livelihood profile dia orang dalam bentuk buku.
Maksudnya, ni secara konteksnya memang melalui sejarah lisan dan sebagainya?
Ya, sebab dia orang ni banyak knowledge tau. So sebelum kita biarkan orang-orang tua dia mati, kita kena suruh orang-orang muda ni pergi interview orang tua, salin balik segala knowledge tu. Kalau ada orang tua tu tahu tempat mana penting, tempat keramat apa semua, jom kita pergi masuk hutan, tangkap gambar, masukkan dalam buku. So that nanti at the end of the day, kepentingan dokumen ni ada dua. Yang pertama, dia orang boleh gunakan peta dengan buku ni untuk tuntut tanah dia orang kepada mahkamah. Mengikut precedent yang lepas, Mahkamah selalunya akan memenangkan tuntutan dia orang (jika diorang come out with strong documentation & kesaksian) sebab hak diorang terhadap tanah dan sumber asli memang termaktub dalam Perlembagaan seperti Kedudukan istimewa masyarakat Orang Asli diiktiraf Mahkamah Tinggi dan termaktub di bawah Perkara 8(5)(c) Perlembagaan Persekutuan, Akta Orang Asli 1954 dan juga Perisytiharan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengenai Hak Orang Asli (UNDRIP) yang disokong oleh Malaysia pada 2007.
So dalam hal ini, bila hak mereka sudah jelas dalam Federal Constitution, dan lawan dengan pembalakan dan Jabatan Hutan di bawah Akta Perhutanan 1984. So Constitution dengan Akta, Constitution lagi tinggi, so dia orang boleh menang. Dia ikut common law. Yang kedua, kita orang tak nak dia punya pengetahuan tradisional, adat budaya pupus bila orang tua dah mati, so orang-orang muda boleh rujuk balik. Macam tu lah.
Apa yang Hafiz belajar daripada pengalaman bersama Orang Asli itu sendiri?
Banyak gila. Bila aku bergaul dengan Orang Asli ni, I think I see the other beautiful side of Malaysia, sisi cantik negara Malaysia yang kita tak pernah nampak, which is pengetahuan dia orang terhadap hutan ni very special. Daripada segala daun, akar, kayu yang selama ni kita tengok sekadar pokok je, rupanya banyak kegunaan dia. Termasuk jugalah untuk cure kanser dan apa semua. Semua tu sebenarnya rupanya kita punya ubat daripada farmasi semua daripada hutan tropikal kebanyakannya. Sebab aku sendiri pernah jatuh sakit kat kampung Orang Asli dan dia orang berubat cara tradisional, malam tu terus sihat. Every single tree dalam hutan tu, kalau kita musnahkan, cukup sayang. Sebab ia irreplaceable.
Kalau misalnya geng petani atau nelayan di sekitar Perak pula, apa bezanya cara protes dan cara belajar mereka jika dibandingkan dengan Orang Asli?
Kalau petani, kita orang kurang terlibat sangat sebab ada NGO lain yang lebih fokus tapi kami tetap bersolidariti. Orang Asli dia ada istilah tanah adat dan wilayah yang diiktiraf di bawah Perlembagaan. Tetapi nelayan, dia tak ada tanah adat dan wilayah. Kalau dia duduk atas tanah orang lain, maksudnya dia kena halau. Tapi apa yang kita boleh buat, fight untuk dapatkan pampasan je lah. But somehow, nelayan ni jugak kita empower dia orang untuk buat dokumentasi macam mana livelihood dia tu penting. Like income dia orang, ikan apa, apa jadual penangkapan ikan dia orang, pergi bila dan sebagainya. Nak menunjukkan dia orang perlukan sangat kawasan tu jangan dimusnahkan, jadi kita orang perlu buat dokumentasi macam tu jugak.
Contoh kalau yang nelayan di Perak ni di mana?
Sekarang ni nelayan kita yang paling affected sekali di daerah Manjung, daerah-daerah Utara Perak. Larut, Matang, Kerian, Parit Buntar sana. Masalah dia orang ni adalah first, kemusnahan hutan bakau. Sebab hutan bakau ni, dia penting satu, untuk dia orang punya protection daripada tsunami, hakisan dan jugak ribut. Yang kedua, hutan bakau ni kalau kau tengok, akar dia keluar. So dia jadi nursery for fishes, udang, ketam. Dia macam hospital bersalin, so dia orang beranak, bertelur di situ sebelum pergi ke laut. So bila hospital bersalin dia musnah, dia tak boleh breed lagi lah. So hutan bakau ni banyak dimusnahkan, ditebang habis untuk pembangunan, khususnya pembukaan kolam udang.
Satu lagi masalah kolam udang ni selain dia musnahkan bakau tu [ialah] makanan udang, palet dia tu. Sebab palet ni bila dimakan oleh udang, dia tak semua udang makan. Maksudnya, mesti ada sisa-sisa yang tak termakan. So bila dia decompose dalam air, dia produce a chemical we call nitrate and phosphate. Air kotor yang banyak nitrate and phosphate ni, dia discharge terus masuk dalam sungai terdekat, pastu sungai ni sapu ke laut. Bila nitrate dengan phosphate masuk dalam sungai, dia menyebabkan dissolve oxygen level dalam air tu berkurangan. So ikan-ikan yang liar tu, dia akan mati, so nelayan tradisional yang wild catch ni tak dapat ikan dah. So kita nampak ketara pengurangan ikan. Contoh di Manjung, ikan siakap dah tak banyak, ikan kerapu tak banyak. So what happens is that price will increase dan kos sara hidup kita affected.
Bila tadi disebut pasal tanah daripada zaman British, kita boleh nampak ada masalah yang akan wujud sampai sekarang. Dan juga di Perak ni, menariknya belah Taiping, belah Parit Buntar tu, British pernah nak introduce new breed untuk paddy plantation. Depa cuba banyak benda lah dekat Perak ni.
Tu pasal kalau nak tengok yang the real scenario punya colonisation, alam sekitar lah. Alam sekitar ni semua penjajahan, dia dalam bentuk mass production. Sawit, getah, plantation monocrop, so dia membunuh tradisi punya [praktis]. Sebab bagi aku, masyarakat kita yang tradisional sangat sustainable. Kita ambik, kita topup balik. Kita guna resource, kita topup balik. Pastu kita bagi dia tempoh bertenang dulu untuk dia restore balik, baru kita [guna] balik. Macam Orang Asli memburulah. Dia dah buru hidupan liar kat sini, dia takkan buru dah tahun depan. Dia bagi gap dulu. Tapi yang mass production ni dia guna sampai habis, sampai kontang.
Macam mana KUASA sebagai satu organisasi menyusun orang-orang yang mempunyai isu-isu yang berbeza ni? Adakah mereka melihat semua isu alam sekitar ini saling interconnected?
Kita orang cuba connect kan benda ni, especially kita orang bawak kesedaran ni kepada penduduk bandar. Penduduk bandar ni, kebanyakannya tak hirau pun benda ini. Dia orang tak nampak ada connection langsung dengan apa yang terjadi kepada Orang Asli. Bagi dia orang, Orang Asli hilang hutan pun takpe. Orang Asli patut hidup moden, dipindahkan, dapat akses kepada air, elektrik. Tetapi dia orang tak tahu yang Orang Asli is the front defender of our nature. Kalau Orang Asli tak jaga hutan, kejadian banjir, tanah runtuh, serangan harimau apa semua ni boleh berlaku. Dia orang tak nampak connection. Macam nelayan tadi jugak, dia orang tak nampak kenaikan kos sara hidup disebabkan salah satunya, kemusnahan hutan. Kita orang nak bagikan isu ni adalah isu bersama. Bayangkan, sekarang di Selangor, Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Kelantan sering terjadi masalah air – tu sebabnya hutan yang menjadi kawasan tadahan air dah banyak musnah, tu tak masuk lagi bekalan padi tempatan tak cukup sebab produksi kurang akibat sawah tak cukup air. Air datang dari mana? Dari kawasan hutanlah puncanya. Padahal kalau hutan musnah, ekonomi kita pun melingkup. Tapi ramai masih buta.
Antara komuniti yang memperjuangkan isu yang berbeza, ada percubaan untuk sebagai contoh, Orang Asli bertemu dengan nelayan?
Ada. Like Orang Asli Gua Musang, aku pernah bertemukan dia orang dengan nelayan Pulau Pinang. Macam mana nelayan Pulau Pinang punya modus operandi melawan tambakan, Orang Asli boleh ikut. Salah satunya, nelayan Pulau Pinang berjaya intercept projek [tambak sebab] dia orang batalkan EIA (Environmental Impact Assessment), which Orang Asli tak pernah buat lagi. So that’s one of the example strategi yang kita orang rasa working lah. Dan nelayan jugak belajar daripada Orang Asli how to do documentation, so dia ada exchange of knowledge lah.
Apart from that, kita jugak buat secara internasional. Aku pernah bawak Orang Asli dan nelayan pergi tengok komuniti di negara lain berjuang. Contohnya, kita orang pergi Myanmar. Macam mana dia orang menggunakan golongan agama untuk lead the struggle sebab bila golongan agama-agama lead, baru masyarakat umum akan sokong.
Di Malaysia, do they exchange knowledge often? Mungkin setiap komuniti ada konfliknya masing-masing juga. Jadi ada masalah macam ni tak when you built this solidarity network?
Di dalam kalangan Orang Asli, dia ada blok-blok politik dia lah. Most of the Tok Batin ni appointed dan of course they have to obey the government’s direction. Dia kena pro-kerajaan dan dia ni minoriti, dia bukan dipilih oleh orang-orang kampung saja. Bukan semualah, ada yang majoriti. Tetapi yang bersama dengan kami ni adalah golongan majoriti yang dia orang tak suka apa kerajaan buat ke atas dia orang, pembalakan apa semua. Dia orang masih anggap JAKOA (Jabatan Kemajuan Orang Asli) tu tak berguna. So antara golongan yang majoriti ni, dia orang tak ada masalah untuk bercampur, Semai dengan Temiar, untuk exchange knowledge. Memang tak ada masalah sebab perjuangan dia orang sama. Aku nampak dalam kalangan Orang Asli ni, dia orang bersatu hatilah walaupun suku kaum yang lain.
Tapi mereka ada internal politics also?
Ya, adalah sikit-sikit. Biasalah orang kampung kan. Kita yang duk bandar ni pun ada politik kita.
Bagaimana KUASA sendiri sebagai satu NGO negotiate benda-benda macam ni?
Dalam banyak-banyak komuniti kita orang (bersama), bukan semua yang okay. Orang Asli ni yang paling terkenal sekali ada (yang) bersama dengan geng jaringanlah, (juga) geng blockade anti-kerajaan. Tapi kita orang jugak ada dengan beberapa kampung yang pro-kerajaan, tetapi anti-pembalakan. Contohnya, Kampung Simpang Pulai. They used to be a strong supporter of BN, sampai sekarang pun masih pro-kerajaan. Tapi bab pembalakan, kemusnahan hutan, dia orang lawan walaupun terpaksa lawan kerajaan sendiri. So ada kampung yang takde jaringan but okay dengan KUASA, so kita orang tak kisah dia orang pro apa. As long as dia orang nak protect forest dia orang, you are my friends.
Ada jugak kampung yang neutral. Ada jugak kampung yang opportunist, semua parti dia masuk. Itu best, itu pandai. Orang PSM datang, dia pakai topi PSM. Orang BN datang, dia pakai baju BN, dapat duit. Orang KUASA (datang), dia pakai baju KUASA. Itu Tok Batinnya bagus.
Dari segi pendemokrasian yang berlaku di peringkat komuniti mereka sendiri, macam mana Hafiz lihat?
Khususnya pelantikan Batin ni, dia selalunya aku nampak pelantikan secara turun-temurun. Kalau bapak dia bekas Batin, anak dia akan jadi Batin. Yang kedua adalah dia ni tak disukai oleh orang-orang kampung, tetapi dia banyak mengampu JAKOA. JAKOA ni ada kuasa untuk lantik siapa-siapa, jadi dia melobi untuk dilantik walaupun dia tu minoriti. Yang ketiga, dia orang ni memang diundi secara majoriti dalam mesyuarat untuk dinamakan sebagai Batin, dan dah takde calon lain dah, JAKOA terpaksa terima lah calon tu. Tapi kebanyakannya adalah yang appointed dan berasarkan turun-temurun, yang mana kebanyakan dia orang ni selalunya takut dan play safe. Bukan semua. Aku boleh katakan setengah yang pro kepada kami, anti-pembalakan, tapi dia tak berani ke depan. Dia takut jawatan tergugat so apa-apa protes, dia hantar anak buah dia je, which is no problemlah for us. Tapi ada jugak yang sangat anti kepada kami sebab dia rasa nanti kalau dia bantah pembalakan, jawatan dia akan dilucutkan. Sebab JAKOA memang kautim dengan tauke balak, dia makan rasuah. Bukan nak tipu. Memang every kes pembalakan, JAKOA jarang sekali nak berpihak kepada Orang Asli untuk arahkan stop pembalakan. Apa yang JAKOA selalu buat paling bagus pun, mintak pampasan je. Dia takde say yang kuat untuk pertahankan Orang Asli punya [tanah]. Ada yang sampai kes dia siap bantu tauke balak untuk dapatkan persetujuan Orang Asli dengan cara menipu. Dia mintak Orang Asli IC kononnya dapat bantuan, rupanya IC tu untuk persetujuan pembalakan. This is happening in Pahang. Dia jual tanah Orang Asli, sebab ada kampung Orang Asli yang dah bergeran, JAKOA pegang geran. So balak ni mintak daripada JAKOA untuk kelulusan. Tapi bukan semua JAKOA jahatlah kan, ada pegawai yang baik. Tapi ada yang tak bertanggungjawab ni.
Bila di kampung mereka sendiri ada cara pelantikan yang berbeza-beza, adakah dia mempengaruhi cara mereka mendapatkan hak mereka?
Dalam satu kampung tu, dia macam jugak negara kita punya politik. Ada pembangkang, ada kerajaan. Selalunya kalau ada Batin yang pro-kerajaan, mesti ada satu kumpulan lagi yang anti-kerajaan ataupun kita panggil jaringan. So setiap kampung tu, dia ada dua ketua. Satu Tok Batin, satu Ketua Jaringan. Tapi ada satu lagi, Penghulu ataupun Pengerusi JPPKOA (Jawatankuasa Penduduk Keselamatan Kampung Orang Asli). Itu lantikan federal, Tok Batin lantikan negeri. Tetapi selalunya, Pengerusi JPPKOA ni dia akan pro kepada kami sebab dia ikut federal punya ni lah. So Ketua Jaringan ni adalah jawatan yang haram, tapi dia bertindak sebagai pembangkang. Dan ada jugak Ketua Jaringan yang dimenangkan dalam undian untuk jadi Batin. Kalau di Kelantan, memang obvious ada jaringan.
Dan itu menyukarkanlah untuk sesuatu advokasi berlaku kalau ada benda-benda macam ni?
Menyukarkan sebab contohnya, kita orang pernah nak jalankan satu projek. Projek tu kena dapat kelulusan daripada Batin tetapi Batin tu tak suka kita orang, so kita orang deal dengan jaringan je. Masalah, jaringan majoriti. Ada jugak isu yang pembinaan Empangan Nenggiri yang akan menenggelamkan Kampung Orang Asli, Batin tu seorang je yang lawan empangan, yang lain semua setuju nak pindah. Tapi sampai sekarang, kampung tu masih tak dapat lagi kelulusan untuk di-relocate.
Apa perbezaan yang Hafiz lihat dalam protes di bandar dengan protes di kampung?
Perbezaannya dari segi cara. Cara di bandar ni, dia orang sanggup untuk bertindak lebih agresif. Kampung ni, dia orang tak berani. Cuba kalau orang bandar tu bawak protes kat blockade, rasanya dia orang dah pukul dah orang balak tu pasal melampau sangat. Mungkin dah terjadi pertumpahan darah dan sebagainya, sebab mungkin exposure dia orang terhadap macam-macam media, filem, Youtube dan sebagainya. Macam orang-orang kampung ni, mungkin budaya dia orang tu tak berani. Dan satu lagi, dia orang ikut arahan pemimpin. Pemimpin cakap jangan buat macam ni, dia orang ikut.
Kalau Orang Asal kat Sabah dan Sarawak?
Saya rasa mereka lebih agresif. Tak pasti sebab(nya). Mungkin semenjak awal dia orang, macam contoh Dayak kan, it’s a warrior punya [tribe]. Ada sejarah peperangan dan sebagainya. Orang Asli tak pernah terlibat dalam peperangan melainkan mereka diserap ke askar kerajaan di bawah unit Senoi Praaq. Tetapi perang saudara tak pernah berlaku. They are very non-violence.
Lagi satu aku nampak kat bandar, kalau kita buat hal, kita bakar kereta polis macam tu, polis nak cari kita di mana? Dia tak kenal kita, rumah kita pun tak tau. Kalau Orang Asli buat, dia dah tahu dah kampung dia kat sini. Senang kena tangkap. Ha, dia macam tu. Takde siapa orang lain dah, mesti orang sini punya.
Pernah terjadi satu kes tau Orang Asli di Pos Piah, Sungai Siput, geng-geng kami jugak. Dia tak buat apa tau. Dia pergi approach renjer hutan. Renjer hutan tu tengah tanda pokok untuk dibalak, dia orang approach dan tanya saja. “Awak buat apa ni? Kalau boleh janganlah kacau kawasan kami, lepas tu dia orang balik.” Renjer tu balik pergi report polis, polis tangkap randomly, 11 orang masuk lokap. Tak pasal-pasal tangkapan tanpa asas, tahun 2019. Dan dia orang ditangkap tu atas tuduhan menghalang tugas penjawat awam, padahal tanya je. Tak pasal-pasal pakai baju lokap warna ungu tu.
Penangkapan macam tu selalu ke jadi?
Kalau di Gua Musang tu banyak kali. Kalau Perak ni, dua kali lah. Satu di Pos Piah, Sungai Siput dan satu di Kg. Cunex, Gerik
Tapi tu lah, saya nak tambah sikit cerita. Protes kami buat ni, ada yang berhasil, ada yang tak berhasil. Antara protes yang saya nampak pernah berhasil adalah protes kami dengan Orang Asli di bangunan SUK Perak. Di mana tekanan protes kami tu membuatkan MB terpaksa pindahkan projek tu ke tempat lain dan hutan dia orang selamatlah. Ada jugak kami pernah protes pembinaan kilang besi dan jugak liquified natural gas, LNG punya power plant dekat Segari. Segari ni kawasan pantai dan dekat situ ada kawasan penetasan penyu. So dia nak luluskan kilang tu di Kawasan Sensitif Alam Sekitar Tahap 1. Tahap 1 lagi tak boleh buat apa-apa langsung, tapi dia orang nak buat. So kita punya protes tu, kita orang kumpul petition, siap buat kempen Selamatkan Penyu Segari. Kita orang dapat 80,000 signature, sampailah projek tu terbatal. Kita orang lobi sampai ke German sebab owner dia daripada German, Magma Steel. And then dia stop projek and tak jadi. Tapi I think that’s one of the minor cases lah, ada lah 10%. Yang 90% lagi semuanya [tak berjaya]. Sebab alam sekitar ni, memang susah nak lawan.
Tapi semua protes ni selalu hanya orang perkampungan yang protes atau dari luar pun sertai?
KUASA memang menggalakkan orang kampung ke depan. KUASA tak nak ke depan sebab nanti orang akan pertikai. Isu ni di tempat orang ni, kenapa kamu orang luar sibuk? So kita akan cuba empower orang-orang kampung untuk bercakap guna point yang orang kata point kita lah. Tapi bila orang kata kita ni penghasut, betul lah kita ni penghasut. Kita hasut dia orang. Tapi itulah sebenar strategi yang ni. Macam orang luar, ada NGO luar, orang biasa jugak yang turut bersolidaritilah, tapi tak banyak. Kebanyakannya, kita nak orang lokallah.
Mana mana cara engage dengan mereka untuk dapatkan mereka terlibat?
Kita tak boleh masuk kampung cakap awak kena protes ni, kita kena buat ni, tak! Kita kena bagi tahu sebenarnya isu kita ni, berasas tak untuk kita lawan. Kita bagi tahu dulu apakah selok-belok teknikal tentang projek itu, oleh siapa apa semua. Kita tengok tang mana kita boleh lawan. Kebanyakan isu alam sekitar ni, kita bantah sebab dia ada impak kepada komuniti, so kita kena bersuaralah. Bila kita dah fahamkan orang kampung tentang asas, proses seterusnya macam mana? Selalunya, dia orang akan cakap okay, kita guna saluran ni dulu, buat surat-menyurat apa semua, kalau tak boleh nanti [baru protes].
Setiap orang kampung yang aku approach, semua akan cakap akan pilih protes final nanti. Itu jalan yang terakhir, protes dan viral. Dia orang tak kisahlah kita orang panggil wartawan, dan wartawan ni memang suka. KUASA kalau panggil, ramai. Dia orang suka protes. Wartawan-wartawan besar. TV3, Utusan, NST, The Star, semua yang media mainstream lah. Paling banyak sekali cover kita orang, TV3. RTM ada jugak, so media mainstream. Sebab dia orang suka content benda-benda macam ni. Dan selalunya, isu yang kita orang bawak ni, kalau masuk dalam [berita], selalu kalau isu yang ni, dia orang tapis kan. Ni takde sebab bagi dia orang, benda ni mungkin tak mengancam politik ni sangat kot, tak tahulah.
Bila yang pihak media mula agak terbuka tentang isu alam sekitar?
I think since the beginning. Zaman Najib apa semua tu, dalam alam sekitar, kita orang tak pernah hadapi masalah dari segi censorship. Sebab wartawan dengan KUASA, kita orang dah macam rapat jugak. Dah kenal macam member-member, ajak mengeteh apa semua. Macam Bernama pun, selalu jugak. Siap buat trip lagi yang kita orang masuk Gua Musang seminggu. Dan yang bagusnya bila kita berkawan dengan dia orang, dia orang ni akan jadi sumber dalaman, sebab dia orang boleh hubungi direct dengan MB. Ada seorang wartawan The Star tu, ahli kita orang. So selalu suruh “kau cuba tanya MB apa status kita orang”. Dia akan call lah MB terus. Dia join KUASA sebab dia selalu berhubung dengan kita orang, dia wartawan. Jadi dia minat, terus jadi member.
Bagaimana pula dari segi surveillance daripada pihak berkuasa?
Kita orang alhamdulillah sepanjang ni tak pernah dapat ugutan daripada polis setakat SB ikut ke program dan tanya-tanya tu biasalah. SB, dia bagi kerjasama. Kadang-kadang kita bawak sendiri SB tengok projek berkaitan kongsi gelap. Sekali dengan SPRM. SPRM memang rapat dengan kita orang. Tahun 2017 ke 2018, SPRM lantik kita orang sebagai panel penasihat dalam Environmental Protection and Anti-Corruption Caucus (EPACC).
Jadi dalam (hal) alam sekitar, diorang akan rujuk KUASA untuk study corruption. Termasuk jugak dengan Jabatan Audit Negara. KUASA dengan agensi kerajaan yang profesional ni, okay lah. Yang bahagian penguatkuasaan lah macam SPRM, polis dengan Audit. Tapi dengan Jabatan Hutan, kita orang selalu gaduhlah.
So bila organise protes, jaranglah polis kacau?
Kita bagi tahu dulu. Kita bagi tahu kita nak protes, nak serah memorandum, dia orang cakap okay. Dia orang akan jaga keamanan. Tapi kebanyakannya protes ni, kita orang buat sendiri tanpa bagi tahu polis je. Tapi polis dapat tahu sebab kita kan buat jemputan kepada media, so mungkin tu terlepas..
Tapi setakat ni tak ada lah yang macam tiba-tiba FRU turun?
FRU just standby je, dia duduk dekat kereta dia je lah. Kebanyakan protes yang berlaku di SUK, FRU akan standby. Tapi takde lah sampai marah ke. Dia satu Black Maria tu je, ada empat orang. Kadang-kadang dia orang datang, buat tak function pun. Bukannya kita nak buat kecoh.
Bila organise dengan orang kampung, protes mana yang paling ramai orang turun?
(Di) Kelantan. Kita orang bawak dia orang pergi Putrajaya, dekat 1,000 orang turun. Banyak-banyak tahun (kita turun Putrajaya).
Adakah terdiri daripada orang kampung yang sama di kawasan yang sama ataupun berbeza-beza?
Seluruh wilayah di Gua Musang.
Dari segi mobilisasi tu macam mana?
Dia orang ni yang bagusnya kan, kat sana diorang very well-coordinated. Di Gua Musang, ada 18 wilayah. So every wilayah ada dia orang punya Ketua Jaringan, so apa-apa perhubungan melalui dalam WhatsApp. Pengerusi akan bagi tahu okay, kita akan meeting sekian-sekian dan wakil semua akan turun, akan bermesyuarat. Lepastu balik, dia orang akan delegate balik. *Macam blockade, aku bagi contoh kawasan di Gua Musang. Kan aku cakap blockade, dia orang buat kat jalan kan? So ada tiga jalan. So kampung ni, kampung ni, kampung ni akan station di sini. Kampung ni, kampung ni akan station di sini. Kampung ni, station di sini. So every of the kampung akan dibuat satu rumah. Contoh, sini ada 14 kampung, jadi 14 rumah kat belah kiri.
So rumah ni, setiap kampung kena hantar wakil bergilir-gilir, seminggu sekali untuk mendiami rumah ni, jaga di blockade. Dalam satu rumah ni, dia kena ada set of komuniti. Yang masak, yang ni tukang basuh, yang ni tukang bermesyuarat, yang ni tukang keselamatan, yang ni architecture apa semua. Very well-coordinated, dia macam satu komuniti perang. Ada yang logistik, bawak motor, keluar masuk beras. Sebab dia orang nak pastikan dekat blockade ni, bila pembalak datang, kena ramai tunggu buat barricade.
Biasa berapa ramai?
Beratus jugaklah. Satu blockade, dia orang kena pastikan at least 100 pada setiap masa, sampailah pembalakan tu ada kata putus.
Tempoh masa tu biasanya berapa?
Sebulan. Sebab tauke, dia tak tahan tau. Seminggu buat blockade, tak tahan. Sehari tu banyak rugi kan. Tu pasal kadang-kadang polis terpaksa hancurkan blockade tu, dia berturutan.
Adakah taktik yang sama jugak digunakan di Sarawak waktu Baram Dam?
I’m not sure, mungkin. Tapi yang ini berdasarkan yang di Kelantan, kampung lain takde. Kelantan adalah satu kumpulan yang, bagi aku, paling organised sekali delegate kerja dia orang Temiar.
Jadi daripada koordinasi blockade ini yang boleh membawa mereka protes di Putrajaya?
Last time aku bawak dia orang turun ke Putrajaya, dekat 500 orang jugak. Dia orang sewa bas, dia orang kumpul tabung sendiri. Ada lima bas kot. Daripada Putrajaya, kita orang pergi TNB. Lepas tu esoknya, kita orang meeting dengan Majlis Peguam. So yang lain-lain balik, Ketua Wilayah je stay.
Paling ramai dekat 2,000 (orang) tak silap. Ini tahun 2010, lama dah. Geng-geng sama jugak, tapi ini seluruh Malaysia. Yang tadi Kelantan.
Continuity masyarakat depa ni kira yang muda dan yang tua memang bersatu atau macam mana?
Kalau di Kelantan, perjuangan diketuai oleh orang muda. Orang tua support. Yang bagusnya ahli jaringan ni, kalau dia jual hasil hutan akar kayu, rotan, serai ke apa, 20% dia orang bayar zakat untuk perjuangan. So masuk dalam tabung, tabung tu yang akan untuk sewa bas, bayar elaun pergerakan Mustafa ke KL. Macam dulu, Mustafa pergi Ireland kan untuk Front Line Defenders, dia orang kutip RM 500 untuk Mustafa. Very challenging untuk dia orang keluar protes ke KL. Ada kampung yang duduk pedalaman sangat, dia orang nak kena keluar sampai lapan jam naik motor. Kadang-kadang tayar pancit, kena jalan kaki. Itu yang paling, bagi kita, menyentuh hati lah. Dia sanggup keluar, dia jual petai apa semua. Itu kita nampak lah.
Adakah hal yang sama dapat dilihat dalam komuniti-komuniti lain di Perak selain Orang Asli, seperti komuniti nelayan contohnya?
Sama jugak, dia orang buat tabung. Macam nelayan itu, kita bawak pergi Parlimen, siap bawak ikan lagi. Itu tahun 2020, 2021 rasanya, (untuk) Penang Tolak Tambak.
Dulu Hafiz selalu buat direct action dengan PAS, dengan skinhead tapi sekarang, protest is like the last resort dan majority of your strategy is to collect data and community engagement. How do you stay positive until now?
I think umur 30 tahun, saya transisilah. I prefer to become more pacifist, dah tak mau lawan-lawan. Kita dah boleh terima takdir yang bukan semua benda kita boleh buat, boleh selesaikan. Like dunia ni memang fucked up kan, so kita kena terima itu hakikat. Tapi apa yang kita boleh buat, kita buat sebaik yang kita mampu lah.
Sebab 2018, there is one important moment for me, yang mana I got an anxiety attack for the first time. Masa tu disebabkan terlalu banyak overburden stress yang terkumpul, makan yang tak terjaga, tidur yang tak cukup, sampai aku pengsan. Lepas dah jadi anxiety attack tu, dia dah tak boleh stress langsung. Doktor cakap aku tak boleh stress. kalau aku stress, my cholesterol level will increase and it will cause chronic disease macam jantung dan juga strok lah. So that’s when aku terima takdir yang aku kena slow down. But somehow, I have to continue this struggle. Nak selesaikan semua benda tak boleh, so kita try cut off sikit-sikit.
Cumanya sekarang ni, aku lebih suka empower the new activists instead of I’m becoming the activist yang diperlukan. KUASA sekarang ni banyak fokus kepada melahirkan generasi baru, especially through environmental education from school kids until university graduate. So like Sharifah (Umairah) ni, I employ her because she is the second best student for UKM for the recent convocation dan dia memang aktivis mahasiswa yang bagus, so dia boleh influence ramai orang. Kita dah boleh terima, dah kena letak mindset bahawa isu alam sekitar ni, mustahil untuk selesaikan dalam keadaan kepimpinan macam sekarang. Pemerintah sekarang memang tak nak pun, so kena terima that. Cuma apa yang kita boleh buat, bersalin generasi je.
I still gunakan saluran yang sedia ada lah, kita buat jugak bantu komuniti. Itu penting yang PAS punya [pemikiran] tadi, kita buat ni kerana lillahi taala, kita buat semata-mata ikhlas nak tolong orang. Kalau niat kita tu betul, kita konsisten. Sebabnya saya berpandangan, bagi saya sebagai orang Islam, kalau niat kita betul, ikhlas, insya-Allah rezeki kita tu tak akan putus. Sepanjang lapan tahun saya bekerja dengan KUASA ni, alhamdulillah rezeki saya tak putus. Tak pernah lah orang kata tak cukup makan apa semua kan. So saya nampak dah ini jalan rezeki saya, so saya teruskan. So kita pelan-pelan lah sebab dia dah sampai satu masa kita dah terlalu exhausted, dah letih sangat sampai pernah give up.
Banyak trauma kan.
Ye, betul. Aktivis ni kebanyakannya family tak support dia orang, so siapa lagi dia orang nak cari (sokongan) kan? So sesama kawan lah. Daripada nasihat doktor tu lah dia suruh cut off sikit. Ada benda yang kita tak boleh nak ubah dunia ni, tapi ada benda yang within kita punya reach, so try tu lah. Okaylah.
Tapi betul because bila kita buat interview dengan beberapa orang lain apa semua, memang burnout tu biasa. But then the care circle tadi tu, macam mana nak berkongsi, macam mana nak luahkan, itu yang mungkin kita perlu belajar secara kolektif lah kot kan. Ada apa-apa yang Hafiz nak kongsi lagi?
Okay, sokongan oleh mana-mana pihak dari luar negara. Actually, kita orang memang ada international solidarity. Like kalau international punya coalition, kita orang dengan coalition Friends of the Earth International. Friends of the Earth is one of the biggest environmental NGO coalitions after Greenpeace. And then secondly, kita orang ada coalition dengan Innovation for Change, it’s like a civil society punya [network]. We are the one of the core members jugak lah, memang tiap-tiap tahun pergi program dia orang.
Kalau dalam negara ni, kita orang macam NGO alam sekitar yang muda ni tak banyak. Yang ada KUASA, Greenpeace, Klima Action Malaysia (KAMY) dan beberapa lagi, so kita orang memang bonding kuat, selalu exchange knowledge. Contoh, aku ada training on climate change adaptation, so aku akan invite KAMY untuk jadi trainer. Tapi dengan NGO lain pun kita orang support, tapi dalam NGO pun ada politik jugak. Biasa lah, lagi-lagi geng-geng tua kan. Dah berapa banyak NGO baru lah dia orang bukak sebab kecewa dengan kepimpinan ni. Tapi kita orang keep neutral. Ada NGO yang pengaruh kita orang jangan kawan dengan NGO ni, kita orang cuba ambik stance neutral je.
Dari segi penderma tu, aku rasa 50% of our income from business, which is from the selling of anak pokok. Yang kedua, kita jual pakej ecotourism, especially in Manjung. And kita ada pakej pendidikan alam sekitar yang klien kita adalah international students. International students anak-anak orang kaya kan, so dia orang selalu hantar student dia orang abroad untuk buat volunteer. So setiap volunteer activity yang dia orang buat ni, antaranya, dia orang pilih Malaysia dan dia orang bayar kita orang untuk volunteer seminggu, tanam pokok, pergi tour. [Selain itu, jualan] produk-produk Orang Asli. Lagi 50% from international grants, government grants, donations.
Tapi KUASA masih activist-based NGO, sebab memang matlamat core kita adalah untuk melahirkan aktivis alam sekitar yang baru. Lepas itu dari segi parti politik, kita orang agak kecewa dengan ahli politik ni sebab takde pun yang outstanding on environment. Dia orang hanya jadikan isu environment ni sebagai isu batu loncatan ataupun peluru politik untuk attack musuh. Like for instance, penambakan Penang dibuat oleh kerajaan Pulau Pinang. So PAS akan kawan dengan kita orang, dapatkan peluru politik untuk attack DAP. In Kelantan, geng AMANAH, PKR akan kawan dengan kita orang untuk attack. Sedangkan negeri PAS lawan Penang, negeri sendiri pembalakan teruk, dia orang tak bising. Like dia being selective lah. So takde politician yang boleh strive on environmental issues. Macam tatakelola dalam environment ni pun, banyak lagi kelemahan kita perlu reform. Tapi nak harapkan menteri, ahli politik sekarang pun, dia orang tak reti, tak tahu. They don’t see it as a priority, walaupun kawan-kawan.
Tapi do you see a difference in the level of police response or repression between the Najib era and Pakatan?
I can see some difference but somehow for the past years, polis punya respon kepada kita tak keras sebab kita bukan gerakan politik. But I think masa zaman Najib, polis selalu hantar SB ke program kita orang. Sekarang ni takde dah. Aku pernah buat bengkel bincang pasal monyet tau, SB datang. Takde kena mengena. Last-last, SB pun layan lah. Dia pun tanya oh, monyet ni macam ni eh.
Somehow, on the other side, SB agak membantu kita orang bagi maklumat jugak. Adalah banyak info dan intel yang diorang kongsi dengan ktorang untuk diambil tindakan. Some of them were very supportive.
Itu lagi satu yang mungkin kita kurang bincang tentang baju kuning.
Baju kuning ni, ni masalah dia. SPRM pun tak boleh ambik tindakan walaupun dia orang punya projek ni against the SOP. Tapi kebanyakan baju kuning ni, kalau sepanjang pengalaman kita orang macam Perak kan, Sultan Perak okay. He’s very favourable towards environmental conservation. In fact, dia siap bagi sijil lagi untuk program kita orang hari tu, siap datang booth pameran lagi. Tapi kerabat dia, sepupu dia, adik-beradik dia, saudara-mara dia yang menggunakan title dia orang untuk dapat kekebalan. Kita panggil surat kuning. Surat kuning kalau sampai ke jabatan, agensi apa semua, kalau bercanggah dengan SOP pun, dia orang terpaksa luluskan. Tu dia orang kena. Pahang lagi teruk, berapa ramai kerabat dia. Satu kerabat bukannya satu projek, banyak.
Itu sebab kita tengok one of the main concerns yang KUASA selalu bising ni, bukannya bising tanpa fakta. Kita bising disebabkan kita dah buat plan cantik, Malaysia dah ada beberapa plan untuk jaga alam sekitar. For instance, kita ada National Physical Plan. Dalam National Physical Plan, kita ada perincikan kawasan mana boleh buat pembangunan, kawasan mana tak boleh buat pembangunan. Tetapi projek-projek ni kadang-kadang bertindih dengan kawasan yang tak sesuai dengan pembangunan sebab kawasan tu spesial, ada mineral yang kaya dan sebagainya. Bila bercanggah tu, kita bisinglah. Kau dah buat plan tapi kau sendiri tak ikut. Macam contoh, Kawasan Sensitif Alam Sekitar Tahap 1. Kawasan ni memang tak boleh usik langsung, tetapi kalau tengok realitinya, ada je pembalakan kat sini. Tahap 2 pun banyak je pembalakan. So ada kawasan yang boleh buat, yang tak boleh, so kita bising berdasarkan itu lah. Plan dah cantik, tapi tak ikut.
Lepas tu bila buat projek tu, SOP tak ikut. SOP contohnya sungai kena jaga, dimusnahkan. Sungai ni contohnya, kiri kanan kena ada pokok. Kalau dia musnahkan pokok tu, nanti sedimentation, tanah daripada tebing tu akan masuk dalam sungai, sungai tu akan jadi polluted. So sekurang-kurang kalau ada buffer zone, ada vegetation, dia boleh tapis lumpur tu sebelum masuk dalam sungai. So bila sungai polluted, Orang Asli minum, tu yang sakit tu. Kita bising ada asas lah. Bila kena tang projek Sultan ni, dia tak peduli dah.
Ada tak situasi di mana orang kampung dah memang all out nak lawan tapi disebabkan surant kuning, dia slow down?
Ada. Dia orang tak berani buat apa, terpaksa tunduklah. Kita ni kalau tak kerana polis akan tangkap kita, kita orang dah lawan habis-habisan dah Sultan ni. Maki hamun pun kita orang boleh. Tapi disebabkan consequence-nya kita orang akan kena tangkap, itu lah. Tengok Forest City tu, berapa banyak nelayan kena. Kes yang tak dipaparkan. Decision-making yang dibuat oleh pemimpin hari ini memberi kesan yang jangka masa panjang. Dia main luluskan je.
Sebab Malaysia ni yang peliknya, federal government memang nak jaga alam sekitar, nak jaga hutan. Tetapi kuasa untuk protect kawasan ni tetap pada negeri, because matters of land, natural resources, water and forest belong to the state and they have the ultimate power.
So kalau federal dah buat plan yang cantik, state tak nak ikut pun no problem because they have that kind of power kan. So state government ni pulak, income generation dia is based on the oil economy, from exploitation, balak, lombong, kuari semua. Kita tak salahkan state jugak sebab state memang miskin, dan portion of kerajaan pusat punya [pendapatan] tak nak bagi sikit kat state untuk compensate. Aku bagi kau duit ni, kau jangan kacau hutan, takde. So benda tu kena reform sampai ada, tapi ahli politik tak minat. Kalau banjir apa semua, dia lagi suka dia boleh jadi hero, so itulah realitinya.